Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Így vélekednek a magyarok a cigarettát helyettesítő termékekről

888.hu

2021.12.02. 14:30

A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. felmérést végzett a cigarettánál potenciálisan kevésbé káros, azaz annak alternatívájaként szolgáló termékekkel összefüggésben. A kutatás eredményeit egy workshop keretében mutatta be a nagyközönségnek.

 

A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. reprezentatív kutatásának elsődleges célja az volt, hogy felmérje a dohányhevítéses termékek, a nikotinpárna és az e-cigaretta ismertségét és megítélését a magyar lakosság, a dohányzók és a nem dohányzók körében egyaránt. Az eredmények bemutatása után sokrétű és érdekes eszmecserére került sor neves szakemberek bevonásával. Ennek egyik fő konklúziója az volt, hogy a hiteles, független forrásból származó tájékoztatás és termékinformáció kiemelten fontos lenne annak érdekében, hogy a dohányosok megismerhessék az új – saját egészségüket, valamint környezetük egészségét potenciálisan kevésbé károsító – lehetőségeket, és azokat válasszák. Az új kategóriás termékekkel foglalkozó dohányipari vállalatoktól származó információkat többnyire szkepszis övezi. A kutatásból jól látszik, hogy ezen termékek áttörése még várat magára, bár a fiatal felnőttek már jobban ismerik, és közülük többen is használják, mint az idősebbek. Ezeknek az új típusú termékeknek a lehetséges célcsoportjai reálisan azok a hagyományos cigarettát használók, akik nyitottak a váltásra a káros hatások csökkentése érdekében, és csak egy-egy megváltoztatható tényező (ár, íz, méret stb.) vagy az információhiány miatt hezitálnak. Az ártalomcsökkentés szempontjából a kutatásban részt vevők jelentős része szerint a potenciálisan kevésbé káros termékek valós alternatívát nyújthatnak a hagyományos cigarettával szemben.


Kenyeres Kinga, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. vezérigazgatója a workshopon elmondta, a Századvég már hosszú ideje jelentős primer kutatási kapacitással, módszertanilag képzett és tapasztalt kutatókkal, elemzőkkel, nemzetközi színvonalú kutatási elemzésekkel támogatja partnereit abban, hogy közvetlenül kaphassanak információt ügyfeleik igényeiről, az egyes jellemzők alapján megkülönböztethető ügyfélcsoportokról, azok fogyasztási szokásairól, viselkedési mintázatairól, attitűdjeiről.

Az Eurostat adataira hivatkozva leszögezte:

Magyarországon a 15 évnél idősebbek 28 százaléka dohányzik, ami magasabb az EU-s 24 százalékos átlagnál.

Ennek pedig – emelte ki a Kenyeres Kinga – jó lenne csökkennie.

„Lényeges, hogy erre a kérdésre tudományosan megalapozott választ találjunk, mivel ezek a termékek általában kevésbé károsak, mint a hagyományos dohányipari termékek. Így ha ismerjük azt, hogyan vélekednek azokról a fogyasztók, könnyebben tudunk akár piaci stratégiát is alkotni azokkal kapcsolatban” – mondta.

Pillók Péter, a Társadalomtudományi Kutatócsoport igazgatója szerint

a kutatás legfontosabb kérdése az volt, hogy vajon milyen nyitottság látható, észlelhető a hagyományos cigarettát fogyasztók részéről a potenciálisan kevésbé káros dohányipari termékekre való átállással kapcsolatban.

A válaszadók 51 százaléka mondta azt, hogy valamilyen szinten nyitott az átállásra.

A kutatók három nagy alternatív termékcsoport lakossági percepcióját vizsgálták:

  • a dohányhevítéses termékek használatát,
  • a nikotinpárnák, valamint
  • az elektromos cigaretták percepcióját.

A három nagy alternatív termékcsoportból kitűnik az e-cigaretta, itt a válaszadók közel harmada vélte úgy, hogy mélyebb, alaposabb ismeretekkel rendelkezik ezen terméktípusról, ami egyébként a dohányos férfiak körében népszerűbb. Ugyanakkor mind a dohányosok, mind a nemdohányzók körében a nikotinpárna volt a legkevésbé ismert, 75-71 százalékban, amit a hevítéses termékek követtek, ezekről a kutatásban részt vevők 42, illetve 24 százaléka nyilatkozott így e két csoportban. Az e-cigaretta esetében 30-29 százalék ez az arány.

A „feltételes váltók köre” – a kutatás így nevezte meg azt a szegmenst, amely nem zárkózott el a váltástól – nagymértékben összefügg az életkorral: a 18–29 évesek között 54 százalék, míg a 60–65 évesek körében már csak 44 százalék. A hagyományos cigarettát használóknak tehát van egy jelentős hányada, amely gondolkodik a váltáson, ezt a hezitálást több dolog befolyásolhatja: az ár, az íz, a méret, valamint a hiteles információ.

Dr. Toldy-Schedel Emil, a Budapesti Szent Ferenc Kórház főigazgatója orvosként elmondta, fontos etikai kérdés, hogy ne csak tanítsuk, hangoztassuk, hogy le kell szokni a dohányzásról, hanem kínáljunk alternatívát, ami esetleg a leszokáshoz vezet, ezek lehetnek a potenciálisan kevésbé káros dohányipari termékek, bár hosszú távú tapasztalatokkal még nem rendelkezünk a hatásukról.

Arnold Petra, az MTA-BCE Társadalomepidemiológiai Kutatócsoport devianciakutatója szerint jelentős változás történt a társadalomban, ma a dohányzás meglehetősen elítélt viselkedésformának számít, ami a dohányosok helyzetére és mentális egészségére még rosszabb hatással lehet.

Bereczki Enikő generációs szakértő arról beszélt, hogy a fiatalok nyitottsága kétélű: befogadóbbak a kevésbé ártalmas termékekkel kapcsolatban, de ugyanakkor csökken az e-cigarettát kipróbálók életkora.

 

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére