Az USA teljesen automatizált szállító tengeralattjárókat építtet
2017.10.10. 14:58
Az Egyesült Államok hadserege a napokban a Boeing és Lockheed Martin védelmi céggel szerződést kötött egy olyan új, nagy méretű szállító tengeralattjáró kifejlesztésére, amely teljesen automatizált.
Az emberi legénység nélkül üzemelni képes új tengeralattjáró-típus, illetve -osztály elnevezése egyelőre az Orca XLUUV (XLUUV, Extra Nagy Vezető Nélküli Víz Alatti Jármű).
A XLUUV tengeralattjáró építési program célja olyan hosszú távok megtételére emberi vezetés nélkül alkalmas tengeralattjárók kifejlesztése és hadrendbe állítása, amelyek képesek a nagy tömegű és nagy méretű hasznos terhek szállítására.
Az Orca kifejlesztéséről szóló első hírek szerint az új XLUUV szállító tengeralattjáróknak minimálisan legalább 325 köbméteres rakodóhellyel kell rendelkezniük. Az Orca robot-tengeralattjárókkal szemben elvárás még a teljesen autonóm, azaz önálló, minden emberi beavatkozás nélküli működés.
Az eddigi UUV-vel (víz alatti drónókkal) ellentétben, amelyeknek hajó vagy tengeralattjáró oldaláról kellett elindulniuk, az Orcának képesnek kell lennie arra, hogy önállóan eljusson egy kikötőből egy konfliktusövezetbe, majd pedig arra, hogy hazatérjen úgy, hogy a hetekig vagy akár hónapokig tartó küldetés ideje alatt csak egy-egy alkalommal veszi fel a kapcsolatot az irányító központtal.
A XLUUV-programban a vezető nélküli robot-tengeralattjárókkal szemben támasztott elvárások közé tartozik az is, hogy az Orcának képesnek kell lennie legalább 2000 tengeri mérföld megtételére.
A 2000 tengeri mérföldes hatósugár lehetővé teszi a Fülöp-szigetekről Sanghajba, Hongkongba tartó oda-vissza út megtételét.
A Lockheed Martin és a Boeing közel 100 millió dolláros ráfordítással hamarosan elkészíti több XLUUV tengeralattjáró tervét is, amelyekből az amerikai hadsereg döntése alapján öt Orca tengeralattjáró prototípusa fizikailag is elkészül 2020-ig.