Valószínûleg egy robbanás miatt zuhant le az EgyptAir gépe
2016.05.19. 11:28
Közvetett bizonyítékokból arra lehet következtetni, hogy az EgyptAir gépe a levegőben felrobbant. A gép maradványai valószínűleg a tengerbe csapódtak. A repülésbiztonsági szakértő szerint előfordulhatott, hogy egy repülőtéren kívüli helyszínen kényszerleszállást hajtott végre, bár erre nagyon kicsi az esély.
Háy György repülésbiztonsági szakértő szerint óriási területet kell átvizsgálni, így hosszú időbe telhet mire megtalálják az EgyptAir légitársaság Párizsból Kairóba tartó, csütörtök hajnalban eltűnt gépét.
Háy György szerint az a környék eléggé le van fedve radarokkal, így ha ott eltűnik egy gép, akkor kicsi az esélye, hogy még valahol a levegőben van. Ráadásul az üzemanyagnak is el kellett fogynia. A szakértő úgy tudja, már körbetelefonálták azokat a repülőtereket, amelyeket a gép elérhetett, de egyik helyen sem szállt le.
Arra van még - kevés - esély, hogy valahol repülőtéren kívül szállt le a gép, illetve olyan helyen, ahol nem működnek együtt a hatóságokkal.
Minden területnek megvannak a felelősei, akiknek a kutatást és a mentést végre kell hajtani. Ilyenkor riasztják az érintett hatóságokat, amelyek repülőkkel és hajókkal megkezdik a vizsgálódást. Mivel most nagy területről van szó, elképzelhető, hogy az egyiptomi hatóságok mellett más országokéi is csatlakoznak.
Ha a gép a tengerbe zuhant, a súlyosabb részei elsüllyednek, de egyes darabok a felszínen maradhatnak. Hozzátette, ha mentésre már nincs lehetőség, a legfontosabb, hogy az adat- és hangrögzítő feketedobozokat megtalálják, amelyekből sok információt nyerhetnek vissza, hogy kiderítsék az eseményeket.
Megerősítette a kairói légi közlekedési minisztérium, hogy lezuhant a Földközi-tenger felett csütörtökön az EgyptAir légitársaság gépe 56 utassal és tízfős személyzettel a fedélzetén. Magyar áldozata nincs a katasztrófának.
A gép roncsait még nem találták meg, de időközben kiderült, hogy több mint egy órával az eltűnés után az egyiptomi katonaság vészjelzést rögzített, amelyet valószínűleg a gép automatikus vészjelző rendszere adott le.
A történtek miatt Francois Hollande francia elnök válságstábot hívott össze a kulcsfontosságú minisztériumok vezetőinek részvételével.
Menczer Tamás, a Külügyminisztérium szóvivője a Kossuth Rádióban elmondta, hogy magyar utas nem volt a repülőgépen.
Az egyiptomi légi közlekedési minisztérium közlése szerint a fedélzeten zömében egyiptomi és francia utasok voltak. Közülük 30-an egyiptomiak és 15-en franciák voltak, és mellettük két iraki és egy-egy brit, belga, kuvaiti, szaúdi, szudáni, csádi, portugál, algériai és kanadai állampolgár is utazott a gépen.
A gép 36 éves kapitánya, Muhammed Szaíd Ali Sakír hatezernél több órát repült, és ebből több mint kétezret ugyanilyen, A320 típusú gépen.
A repülő körülbelül 11 ezer méter magasan repült, amikor nyoma veszett az egyiptomi légtérben, körülbelül húsz perccel az előtt, hogy leszállt volna a kairói repülőtéren. Ekkor jó repülési viszonyok voltak a térségben. A személyzet utoljára az eltűnés előtt tíz perccel lépett kapcsolatba az irányítótoronnyal.
Az egyiptomi fegyveres erők elkezdték a gép felkutatását, de csatlakozott a kereséshez egy görög C-130-as szállítógép és egy felderítő repülőgép is. Egy görög fregatt tart abba a térségbe, ahol a gépet utoljára észlelték, valamint helikopterek állnak készenlétben egy görög szigeten.
(MTI)