"Szellemhajókon" juthatnak Európába a terroristák és a migránsok
2017.03.10. 18:58
Egyre több olyan teherszállító hajó köt ki Európában, különösen Nagy-Britanniában, amelyek egy időre "eltűnnek a sötétben", azaz kikapcsolják helyzetjelző készüléküket, és emiatt a hatóságok nem ismerik a hajók pontos útvonalát. A legtöbb esetben az ilyen hajók Szíria és Líbia felségvizein keresztül jutnak el európai kikötőkbe.
A Windward tengerészeti adatok elemzésével foglalkozó cég szerint csak 2017 januárjában és februárjában 40 olyan hajó érte el Nagy-Britannia partjait, amely Líbiából indult – ahol az Iszlám Állam észak-afrikai szervezete, a Boko Haram tartja ellenőrzése alatt az ország egy részét. Ezeken kívül mintegy 20 hajó kötött ki Nagy-Britanniában, amelyek áthaladtak líbiai és szíriai felségvizeken is. Mind a 60 hajóban közös, hogy utuk egy részében kikapcsolták azt a berendezést, amely a hajó pontos helyzetét hivatott meghatározni és közölni a hatóságok, kikötők felé.
A Windward adatai szerint két hónap alatt összesen 2850 olyan hajó lépett be az európai felségvizekre, amely hosszabb-rövidebb ideig kikapcsolta helyzetjelző berendezését. Összesen 45 olyan hajó kötött ki Nagy-Britanniában, amelynek 24 órán keresztül ki volt kapcsolva a helyzetjelző berendezése.
300 olyan hajóról tud a Windward, amelyek érvénytelen hajózási papírokkal léptek európai felségvizekre, ebből 50 Nagy-Britanniában kötött ki.
Komoly aggodalomra ad okot az, ami a tengereken történik"
– nyilatkozta Lord West, a Királyi Haditengerészet nyugalmazott admirálisa a Timesnak.
Szakértők szerint csupán a hajók számából kiindulva nincs elég ember és erőforrás arra, hogy minden egyes vízi jármű útvonalát ellenőrizzék.
Amint egy hajó kikapcsolja helyzetjelző készülékét, virtuálisan láthatatlan lesz a hatóságok számára. Az egyetlen lehetőség, hogy műholdon keresztül ráállnak a hajóra, ám ez egy forgalmas hajózási útvonalon haladó egyetlen hajó esetében szinte lehetetlen.
A partvonal adottságai miatt még nehezebb dolgunk van. Egy szigeten vagyunk, így óriási partszakaszt kellene ellenőriznünk. Természetesen nem mindegyik hajó végez jogellenes tevékenységet, amely eltűnik a szemünk elől. Egyes hajók egyszerűen lehorgonyoznak egy-egy szokatlan tengerrészen, majd addig várakoznak, ameddig nem kapnak valamilyen szállítmányozási megrendelést"
– mondta Maritime Intelligence Centre (Haditengerészeti Hírszerzés) egyik névtelenül nyilatkozó szakértője a Timesnak.