Rasszizmussal vádolják a McDonald's egyik gyorséttermét
2017.05.18. 08:28
A McDonald's nagy botrányt kavart a közösségi médiában, miután Mannheimben az egyik vendégük felfedezte, hogy a gyorsétterem különbséget tesz a német és a török vendégek között. A McDonald's szerint félreértés történt.
A gyorsétteremlánc egyik mannheimi üzletére német és török nyelven raktak ki két olyan táblát, amik a közeli McDonald's éttermekhez kalauzolják a vendégeket. Amelyiket németül írták, az a városnak egy szebb, biztonságosabb részében lévő éttermet ajánl, amelyiket törökül, az pedig egy lepukkant környékre vezeti a vendégeket – írja a Deutsche Welle.
Ez most komoly? Micsoda szemétség! – írta az egyik mannheimi lakos a Twitteren reagálva a történtekre
Egy másik felhasználó pedig "faji szegregációval" vádolta az éttermet, mivel szerintük a törököknek a lepusztult környéken a helyük, a németeknek pedig a felső osztályhoz tartozó kiváló környezetben.
A McDonald's vezetője, Manfred Büch próbálta megmagyarázni a helyzetet. Büch három étterem tulajdonosa és az egyikből a másik kettőbe szerette volna irányítani a vendégeket.
Rassentrennung im Jahr 2017#Mannheim
Türken in die abgekommene Stadtteil, Deutsche in den edleren Viertel!#Rassentrennung #McDonalds pic.twitter.com/TlsQVqwyTC— Türkische Diaspora (@TR_Diaspora_D) 2017. május 16.
Már 25 éve alkalmazunk embereket a világ minden részéről, rasszista incidens nélkül. Most pedig diszkriminációval vádolnak minket, ami szomorúvá és szótlanná tesz minket – jelentette ki Büch. Hozzátette, hogy soha nem gondolta volna, hogy rasszizmussal fogják vádolni. Kiemelte, hogy egy török céget kért fel, hogy készítse el a táblákat.
Nem hiszem, hogy direkt csinálta volna. Viszont, aki ennyi bevándorlót és kisebbségekhez tartozó egyéneket alkalmaz, lehetett volna bölcsebb is – mondta a bizottság egyik tagja, Fatih Ekinci.
A McDonald's közleményében reagált a történtekre. Kijelentették, hogy diszkriminációnak nincs helye az éttermükben, és félreértés történt. Az étterem tulajdonosát megdicsérték, hogy gyorsan reagált a helyzetre és azonnal eltávolította a kihelyezett táblákat.
A történet azonban gyorsan reflektorfénybe került Németországban, ami a migránsok egyik fő célpontjává vált az elmúlt években.
A gyorsétterem új reklámjában egy kisfiú faggatta az anyját, hogy milyen volt az apja, majd a fiú rájön, hogy semmiben sem hasonlít rá. Viszont amikor beül a McDonald's-ba, és pont ugyanazt rendeli, ami az apukája kedvence volt, egyszerre minden megváltozik.
A rövid reklám miatt rengetegen kiakadtak a közösségi oldalakon és a reklámfelügyelethez is több száz panasz érkezett. A kritikusok cinikusnak és manipulatívnak tartják a hirdetést, ami szerintük a szüleiket elvesztett gyerekeket próbálja befolyásolni – írja a Telegraph.
A gyorsétterem a reakciók hallatán visszahívta a reklámot a tévéből és a mozikból is, valamint elnézést kértek és megígérték, hogy felülvizsgálják a vállalatnál folyó kreatív munkát is, hogy többet ne fordulhasson elő hasonló eset.