Rajtunk kívül Németországban, Svédországban és Lengyelországban sincs időbeli korlátja a veszélyhelyzetnek, de az első kettőt valahogy nem vette észre az Európai Parlament
2020.04.17. 18:08
A magyar alkotmányos szabályrendszert és más EU-s országoknak a jelenlegi járványügyi helyzetben alkalmazott gyakorlatát vizsgálva megállapítható, hogy sok államban – megfelelő szabályozás híján – nem volt lehetőség alkotmányos szabályokon alapuló különleges jogrendet bevezetni – olvasható az Alapjogokért Központ legfrissebb elemzésében, amelyet pénteken közöltek az MTI-vel.
A közleményben azt írják, az ilyen országokban általános, rendes jogalkotási eljárásban,
Hozzátették, alkotmányban rögzített különleges jogrendi szabályok híján vagy akkor, amikor egyszerűen egy közigazgatási szerv jár el válsághelyzet idején, értelemszerűen a parlamenti kontroll jóval kisebb mértékű, mint amikor egy kormány alkotmányos felhatalmazás alapján cselekszik különleges jogrendi szabályok szerint.
Több ország esetében pedig a különleges szabályoknak nincs időbeli korlátja, arról a végrehajtó hatalom, vagy egyes szervei a parlament bevonása nélkül dönt
- áll az elemzésben.
Példaként felsorolták Svédországot, Németországot és Lengyelországot is.
Az Alapjogokért Központ szerint a magyar veszélyhelyzeti jogrend az
- Alaptörvényben meghatározott kereteken nyugszik,
- a kormány számára adott különleges felhatalmazást az Országgyűlés kétharmados többséggel fogadta el,
- és azt bármikor visszavonhatja – szemben a sok európai országban alkalmazott, kifejezetten elnagyolt szabályrendszeren nyugvó gyakorlattal.
Az Országgyűlés a veszélyhelyzet alatt folyamatosan ülésezik, ellenőrzési jogköre alapján a kormányt beszámoltathatja
- emelték ki.
Mint írták, az EU-s körképből az is világosan látszik, hogy nincs egységes európai gyakorlat a járványügyi helyzetben alkalmazandó „különleges jogrendi” szabályrendszerekre.
„Nem beszélhetünk standardokról sem a különleges jogkörökre vonatkozó felhatalmazás módja, sem azok alanya, sem azok gyakorlása és parlamenti ellenőrzése, sem pedig azok időhorizontja tekintetében” – írták, hozzátéve, a Magyarországgal szemben e téren megfogalmazott kritikák tehát valójában nélkülözik a valós jogi szempontokat, politikai jellegűek és kettős mércét alkalmaznak.
A mostani vádak – a központ szerint – ráadásul jól illeszkednek abba az elmúlt 10 évet jellemző világnézeti konfliktusba, amely a magyar kormányt politikai és ideológiai okokból támadja és melynek valódi oka, hogy a magyar kormánypártok kétharmados többséggel rendelkeznek az Országgyűlésben.