Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Orosz gép: a tragédia 6 lehetséges oka

Horváth József György

2015.11.01. 15:59

SÍNAI-FÉLSZIGET, 16:00

Az orosz Airbus 321 típusú repülőgép szombat reggel zuhant le a Sínai-félszigeten.  A katasztrófa okai eddig homályosak. Eddig az Iszlám Állam dzsihádista terrorszervezet vállalta magára a gép lelövését. A szerencsétlenségben 217 utas és a személyzet 7 tagja halt meg, senki nem élte túl.

Íme 6 lehetőség, ami a gép lezuhanását okozhatta:

Karbantartási problémák

A repülő 18 év alatt 21,000 alkalommal szállt fel. A Middle East Airlines (MEA) szolgálatában töltött évek alatt nem tapasztaltak komoly problémát a gépnél. A karbantartási munkálatok a regiszter szerint mindig rendben mentek. Habár a légitársaságra jellemzőek kisebb incidensek, figyelmetlenségek, de azok 98 százalékban eddig csak a földön és nem a levegőben történtek. A gép a közel-keleten töltött szolgálata után került a Kogalymavia légitársasághoz. Bár az orosz újságok rengeteget kritizálták a társaság biztonsági adatait, komoly karbantartási hibát a Kogalymavia (Metrojet) sem követett el. Az orosz újságok mégsem zárják ki a légitársaság hibáját, mert szerintük a társaság karbantartási előírásai évek óta nem felelnek meg a nemzetközi szabványoknak. Ismeretlen források arról is beszámoltak, hogy a napokban problémák voltak a gép egyik motorjával. Az Airbus 321 típusú gépek egy motorral is tudnak repülni, így akár a legközelebbi leszállópályáig is el tudott volna repülni. Nem zárható ki a lehetőség, hogy a motor leállását követően ki is gyulladt, és a tűz továbbterjedhetett. Ha a motor meghibásodása okozta a katasztrófát, akkor a hiba a karbantartásban keresendő.

Technikai hibák

Nem valószínű, de sajnos nem zárható ki a gyártó cég, az Airbus felelőssége sem. Bár az Airbus 320 típuscsalád 7000 gépe már több mint 27 éve repül és üzemel kiváló biztonsági adatokkal világszerte, ezt az eshetőséget is meg kell vizsgálni. A típuscsaládon belül, a 321-es típus biztonsági adatai kiemelkedően jók. A szombaton lezuhant gép eddig a második a ma is repülő 1200 321-típusú gépből. Egyedül 2010-ben Pakisztánban zuhant le egy 321-es a rendkívül rossz időjárás és a pilóta hibás helyzetértékelése miatt. A Sínai-félszigeten lezuhant gép esetében gyártási hiba a leginkább kizárható körülmény.

A pilóta is hibázhatott

A légi irányítók szerint a felszállás akadálytalanul ment, az időjárás is tiszta volt. Miután a gép elérte az utazási magasságot, robotpilótára kapcsolták. A baleset valószínűleg robotpilóta módban érte a gépet, így a pilóta nem hibázhatott utazás közben. Ha a motorleállás/meghibásodás eshetőségével számolunk, a pilóta mulasztása már nem zárható ki. Tekintettel arra, hogy az Airbusok egy motorral is elrepülnek, ebben az esetben a legvalószínűbb az, hogy a pilóta felkészületlen volt és nem volt képes egy motorral elkormányozni a gépet. A pilóták többsége viszont ki van képezve erre az eshetőségre, így ez a kombináció sem a legvalószínűbb oka a katasztrófának.

Szándékosság

Felmerülhet a pilóta vagy a személyzet szándékossága is. Emlékezhetünk, mikor a Germanwings járata csapódott a francia Alpokba. Andreas Lubitz pilóta akkor döntésével 150 utast vitt magával a halálba. Lubitz depresszióval és mentális problémákkal küzdött. Az eset óta nemzetközi szinten szigorodott a pilóták mentális és egészségi állapotának felmérése, vizsgálata. Bár a pilóták folyamatosan vizsgálják a személyzet családi és magánéleti hátterét, a szakértők beszámolói szerint az orosz gép kapcsán, a pilóták esetében semmiképpen sem beszélhetünk szándékosságról.

Az Iszlám Állam valószínűleg hazudik

Ha az Iszlám Állam Sínai vilajet nevű csoportja valóban felelős a gép lelövéséért, akkor nagyobb a baj a Közel-Keleten, mint gondolnánk. A gép lelövése mégsem valószínű, a dzsihádisták valószínűleg hazudnak. A katonai hírszerzés szerint az Iszlám Állam nem rendelkezik olyan rakétákkal, melyek képesek lennének lelőni egy 10 kilométer magasan repülő objektumot. A szervezetnek csak vállról indítható SA-18-as típusú légelhárító rakétái vannak. De ezek csak helikopterek és alacsonyan repülő drónok lelövésére alkalmasak. Ezek maximum 3 kilométerre visznek el, az orosz gép viszont 10 kilométer felett repült.

Robbanóanyagok a fedélzeten

Bár az Iszlám Állam elvileg nem rendelkezik olyan fegyverekkel, melyekkel lelőhették volna a gépet, nem zárhatjuk ki a terrortámadás/öngyilkos merénylet lehetőségét sem. A térségben motivációja  egy ilyen akció végrehajtására csak az Iszlám Államnak lehet, de ők keményen ragaszkodnak azon állításukhoz, hogy rakétával lőtték le a gépet.

A körülmények zavarosak és még mindig tisztázatlanok. Sok orosz állampolgár még most is Egyiptomban nyaral, viszont a gépek felszállását korlátozzák, a járatok csúsznak a megváltozott repülési útvonalak miatt.

(Haaretz)

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére