Megtalálták az egy éve elsüllyedt argentin tengeralattjárót
2018.11.18. 10:48
A San Juan 907 méter mélyen hever az Atlanti-óceán fenekén.
Argentína nem tudja felszínre hozni saját erejéből az egy éve elsüllyedt tengeralattjáróját, nincsenek hozzá megfelelő eszközei – közölte szombaton az ország védelmi minisztere, pár órával azután, hogy megtalálták a járművet.
Bejelentése keserű dühöt váltott ki a San Juan nevű tengeralattjárón halálát lelt 44 fős legénység rokonaiból, akik a megtalálás előtt két nappal – az eltűnés első évfordulóján – gyászszertartással emlékeztek szeretteikre. A hozzátartozók követelik, hogy a vízi járművet emeljék a felszínre – írja az MTI.
Mauricio Macri argentin elnök megerősítette, hogy megtalálták a tengeralattjárót, és "komoly vizsgálatot" ígért annak feltárására, hogy mi történt a San Juannal.
Oscar Aguad védelmi miniszter sajtótájékoztatón közölte, Argentínának nincs olyan korszerű technológiája, amellyel ki tudná szabadítani az óceánfenékbe ágyazódott tengeralattjárót.
Komoly vizsgálatok kezdődnek, hogy megtudjuk az igazságot, tisztességet és tiszteletet kell szolgáltatunk hőseinknek és a hozzátartozóiknak, akiknek erőt kívánok e nehéz időben"
– közölte Macri az argentin néphez intézett üzenetében.
A San Juan visszatérőben volt Mar del Plata-i támaszpontjára, amikor elvesztették vele a kapcsolatot. A kutatásban kezdetben 18 ország vett részt, de tavaly év végén felhagytak vele, az argentin haditengerészet egyedül folytatta a munkát, majd végül a kutatásba bevonták az Ocean Infinityt. Az amerikai cég az argentin állammal kötött megállapodása szerint a megtalálásért 7,5 millió dollárt kap.
A német gyártmányú dízel-elektromos tengeralattjárót a nyolcvanas évek közepén állították szolgálatba, majd 2008 és 2014 között felújították. A felújítás során áttervezték: félbevágták, és kicserélték a motorjait és az akkumulátorait.
A San Juan eltűnése előtt a kapitány beszámolt arról, hogy probléma merült fel az egyik akkumulátorkamrában. Víz ömlött be a hajó légszívóján keresztül, miközben éppen zajlott az akkumulátorok töltése. A víz a szellőztetőrendszeren keresztül folyt be a hajóorrba, az ott lévő egyik akkumulátorrekeszbe, ahol a csatlakozókon rövidzárlatot és tüzet okozott, de azt eloltották.