Könnyen keverednek adósságcsapdába a migránsok
2017.06.29. 22:28
A migránsok nem vagy alig beszélnek németül, ezért nem értik a szerződéseket és képesek hatalmas adósságot felhalmozni. Sok gondjuk akad például az olyan mobiltelefonos vásárlással is, amikor hűségidőt kell aláírniuk, mert nem értik, hogy ha nem használják 24 hónapon keresztül a telefont, akkor miért kell fizetniük érte.
Petra Maier az észak-rajna-veszfáliai fogyasztóvédelmi szolgálat munkatársa szerint egyre többször fordul elő, hogy a migránsok adósságba verik magukat, mert nem értik a nyugati piaci logikát és németül sem beszélnek – írja a DW.
Sok dolog másképp működik az illegális bevándorlók származási országában, ami pénzügyi nehézségeket okozhat számukra – mondta Maier.
Például, ha valaki nem tudja kifizetni a csekkjeit huzamosabb időn keresztül, akkor felkerül az adósok listájára. Emiatt apartmant sem tudnak bérelni maguknak, mert nem tudják bizonyítani hitelképességüket. A migránsok azzal sincsenek tisztában, hogy ha valaki le szeretné mondani a telefonos szerződését, akkor azt három hónappal korábban kell jeleznie.
Ha valaki okostelefont vesz, azt kedvezményes áron teheti meg, ha hűségszerződést ír alá. Például, ha 24 hónapra valaki elkötelezi magát egy telefonszolgáltató mellett, akkor egy euróért juthat hozzá a készülékhez, de a hűségidő alatt folyamatosan törlesztenie kell, és nem mondhatja fel a szerződést záros határidőn belül. Az olcsó telefon miatt viszont mindenféle szerződést aláírnak a migránsok, anélkül, hogy tisztában lennének azzal, hogy ez mivel jár.
A villamosenergia-szolgáltatók is havonta kiküldik a számlát, de a fogyasztók az év végén is kapnak egyet, ami a ténylegesen felhasznált árammennyiséget mutatja. Sokakat ez meglepetésként ér, mert ez olyan pluszkiadást jelent számukra, amivel nem kalkulálnak.
Maier ezért egy külön kurzust indított, ahol elmagyarázzák a migránsoknak, hogy mikre kell figyelniük vásárláskor.
A kurzus résztvevőinek olyanokat is megtanítunk, hogy nem jó, ha nyitva van az ablak, amikor megy a fűtés, mert az megnövelheti a számlájukat – magyarázta Maier.
A tanfolyam vezetői már sok pozitív visszajelzést kaptak. Elmondásuk szerint sokszor csak a kurzus alatt értik meg a migránsok, hogy mi, miért történt velük. Nem értik például, ha nincs szükségük a telefonjukra és nem használják, akkor miért kell még 24 hónapon keresztül fizetniük érte. A szervezők azt remélik, hogy a tanfolyamnak köszönhetően elősegíthetik az integrációt és csökkenthetik az adósságba keveredett migránsok számát.