Kína vízre bocsátotta második repülõgép-hordozó hajóját
2017.04.26. 18:28
A hajónak még nincs hivatalos neve, ezért egyelőre csak a 001A típus néven ismert, bár amerikai források szerint a Shandong nevet fogja majd kapni, ha teljesen kész lesz. A most vízre bocsátott, második repülőgép-hordozó 50 000 tonna vízkiszorítású a hírek szerint.
Kína 2013 novemberében kezdte meg ennek a repülőgép-hordozónak az építését.
A mostani vízre bocsátás még nem jelenti azt, hogy teljesen véget ért volna a hajó építése. Jelenleg csak a hajótest felépítése fejeződött be, beleértve az összes nagy gépészeti rendszert is, így a teljes meghajtást és az elektromos alhálózatokat is.
A tervek szerint 2020 körül várható hadrendbe állítása előtt számos szerelési munkát kell még elvégezni a hajón, illetve üzempróbának kell alávetni a hajó minden rendszerét. Az új repülőgép-hordozóra még éveken át tartó hibaelhárítási, felszerelési és hajózási próbák, gyakorlatok várnak a végső üzembe helyezés előtt.
A Defense News szerint a 2012-ben átadott első kínai repülőgép-hordozóhoz, a Liaoninghoz képest az új anyahajón a legjelentősebb változás az, hogy a hajó mindkét oldalán és a parancsnoki híd előtt is egy új, nagy hatótávolságú radarrendszer került beépítésre.
A feltételezések szerint a hajó hangárjainak rendszere korszerűbb lesz a Lianoningnál. A hatékonyabb fedélzeti légijármű-tárolással a korábbi hivatalos kínai közlések szerint a hajó repülőgép-kapacitása 28-36 repülőgép, illetve helikopter lesz majd, ami főként Shenyang J-15 vadászgépeket és néhány helikoptert jelent.
Akárcsak a Liaoning, az új hajó is követi az egykori Szovjetunióban készült Admiral Kuznyecov osztály stílusát, a hajóorrban ugyanis egy 12 fokos emelkedésű, síugrósánc típusú felszállópálya van. Ez lehetővé teszi, hogy a harci gépek rövidebb távon emelkedjenek a magasba a fedélzetről.
Azonban a kínai fejlesztésű és gyártású repülőgép-hordozó, a Type 002A, Shandong sokkal fejlettebb mint a még a volt Szovjetuniónak készült Lianoning, amit az mutat a lehgobban, hogy ugyanúgy 50 ezer tonnás, de 30-40 repülővel többet lesz majd képes szállítani és ellátni.
Mint ismeretes, Kína egyetlen repülőgép-hordozójának, a Liaoningnak a fedélzetéről külső segítség nélkül, a saját hajtóműveik erejére támaszkodva, illetve a hajó orrán lévő ugrósánc segítségével szállnak fel a harci gépek. Ezt az indítási eljárást fogják alkalmazni a már épülő második hajóegység esetében is, azonban a szintén építés alatt álló harmadik, Type 002 jelölést viselő repülőgép-hordozóról – az amerikai hajókhoz hasonlóan – már katapultokkal fogják indítani a repülőgépeket.
Ez jóval hatékonyabb az előző eljárásnál, hiszen így a gépek nagyobb fegyverterheléssel képesek a levegőbe emelkedni, továbbá lehetőséget teremt AWACS-ek indítására is, melyek hajtóművei egyébként nem tennék lehetővé az ugrósáncos felszállást.
Hogy aztán 002-es típusú hordozón hagyományos gőzkatapult, vagy pedig a jóval modernebb elektromágneses indító kap majd helyet, még egyelőre nincs információ, mindenesetre a Huangdicum légibázison mindkettőnek felépítették a tesztpéldányát.