Ilyen volt a Trump sikeréhez nélkülözhetetlen Facebook-kampány
Vincze Viktor Attila
2016.11.14. 20:28
A szakértõk szerint a 2016-os amerikai elnökválasztási kampányból a hagyományos nyomtatott és elektronikus médiumokkal minimum azonos szinten, míg egyes becslések szerint viszont már azokat is felülmúló mértékben és hatékonysággal vették ki a részüket az internetes közösségi médiumok. Érdemes visszapillantani a Donald Trumpot 2016-ban elnökké tevõ kampány elemeire, mert ezek a legszûkebben vett közvetítendõ üzeneteiken túlmutató részletes és elgondolkodtató kordokumentumok.
Kétség kívül a Facebook lett 2016-ra az amerikai elnökválasztási kampány legfontosabb kommunikációs eszközévé.
A Pew közvélemény-kutató intézet szerint ez a közösségi portál az amerikaiak mintegy 44 százalékának elsődleges hírforrása volt Donald Trump elnökké választásának évében.
A legérdekesebb fejlemény a Facebook aktuális politikai véleményformáló és befolyásoló képességével összefüggésben az, hogy az igazi, sikeres tömegbefolyásoló ereje ennek a közösségi oldalnak nem a hivatalos és a pártok által fizetett Facebook elérésekben mutatkozik meg.
A politikusok által fontosnak tartott személyes elérést ma érdekes módon saját maguk a célcsoportként működő hétköznapi felhasználók biztosítják, a magánszemélyek sokasága által közvetített egyéni motivációjú és tartalmú kampányüzeneteikkel.
A rövid válogatásunkban most közzétett közösségi média kampányelemek, mind Donald Trump valamelyik hivatalos választási Facebook-profiljáról származnak.
A Facebook – amelynek az elemzői becslések szerint 2016-ban nagyjából 300 millió dolláros bevétele lesz az online politikai hirdetésekből –, mindig igyekezett politikailag semlegesnek mutatkozni, jóllehet a céget és kulcsfontosságú vezetőit gyakran az a vád érte és éri, hogy a Demokrata Párt politikusait favorizálják.
Azonban májusban az internetes világgal foglalkozó Gizmodo-blog azzal vádolta meg a Facebookot, hogy szerződéses munkatársai politikai célokból manipulálják a híreket és a trendekről szóló információkat.
Mark Zuckerberg tagadta a manipulációt. Azt viszont nem tagadta, hogy cégének legfelsőbb vezetőségi tagjai közül többen is anyagilag támogatták Hillary Clinton kampányát, és a kampányban szakértőként is segítették a demokrata párti elnökjelöltet.
A Facebook hosszas belső viták után arra jutott a választási kampány kellős közepén, hogy nem kívánja korlátozni egyik elnökjelölt, így Donald Trump bejegyzéseit sem.
A Facebook belső vitái Donald Trump bejegyzései miatt robbantak ki. De a Facebook elnök-vezérigazgatója, Mark Zuckerberg a munkatársak tiltakozása ellenére is kitartott amellett, hogy nem kívánja sem korlátozni, sem cenzúrázni a republikánus elnökjelölt bejegyzéseit. Még akkor sem, ha azok egyes társadalmi csoportokat sérthetnek.
A Facebook egyébként a választásoktól függetlenül is, a felhasználók számára kötelezően előírt szigorú szabályok szerint működik.
Ennek megfelelően a kisebbségi csoportokat, etnikumokat, vallási hitet sértő megjegyzéseket szigorúan törli, jóllehet nem is érvényesek rá az amerikai elektronikus, nyomtatott és internetes médiumok működését szabályozó Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) előírásai.
Ám Donald Trump republikánus elnökjelölt egyes bejegyzéseit – például azokat, amelyek muszlimok amerikai beutazásának átmeneti betiltásáról szóltak – nem törölték, mint ahogyan azokat a bejegyzéseit sem, amelyeket egyesek gyűlöletbeszédnek minősítettek.
EZEK IS ÉRDEKELHETNEK
OLVASTAD MÁR?
MÉG TÖBBET SZERETNÉK