Ezt jelenti a hadiállapot bevezetése Ukrajnában
2018.11.26. 19:25
Az elnök hangsúlyozta, hogy a hadiállapottal - amely az ukrán jogrendben a rendkívüli állapot egy formája, nem jelent tényleges háborús állapotot - járó intézkedések egyike sem irányoz elő a polgári jogok korlátozását, vagy éppen a cenzúra bevezetését, és a választásokat is megtartják a tervezett, március végi időpontban. A hadiállapot bevezetésének bírálói ugyanis rögtön azt vetették az elnök és kormányának szemére, hogy hatalmát a hadiállapot bevezetésével akarja megtartani – írja az MTI.
Porosenko kijelentette, hogy a rendeletben elsődlegesen a különböző katonai intézkedésekre vonatkozó kérdések szerepelnek: azok az emberi, katonai, pénzügyi tényezők, amelyek az országot ért támadás esetén lehetővé teszik Ukrajna számára az összes forrás mielőbbi mozgósítását. Hozzátette, hogy nem szándékozik teljes vagy részleges mozgósítást elrendelni, de ez a lehetőség nyitva áll arra az esetre, ha Oroszország tovább eszkalálja a helyzetet.
Az UNIAN írása szerint a hadiállapotra vonatkozó törvény azonban számos korlátozó intézkedést tesz lehetővé.
A hadiállapot az ukrán jogrendben az országra jelentő fenyegetések elhárításához szükséges különleges hatáskörrel ruházza fel a kormányzatot. Ez pont azt jelenti, hogy egyebek közt ideiglenesen korlátozhatóak a jogi és magánszemélyek szabadsága és jogai.
A hadiállapot felhatalmazza a hatóságokat különleges beutazási és kiutazási rendszer bevezetésére, az állampolgárok, külföldiek és hontalanok, illetve gépjárművek szabad mozgásának korlátozására.
A rendkívüli állapot e formája lehetőséget biztosít az állampolgárok okmányainak ellenőrzésére, szükség esetén pedig ingóságaik, gépjárműveik és lakhelyük átvizsgálására.
A kormányzatnak lehetősége nyílik vállalatok, intézmények és szervezetek munkaerejének és forrásainak védelmi célú felhasználására, üzemidejük megváltoztatására, más típusú gyártási tevékenység bevezetésére, illetve a munkavégzés feltételeinek megváltoztatására az érvényes munkajogi törvényekkel összhangban.
Az UNIAN ismertetése szerint a kormányzat telekommunikációs vállalatok, így a média tevékenysége felett is átveheti az ellenőrzést.
Az ukrán hatalom korlátozhatja politikai pártok és civil szervezetek tevékenységét is, amennyiben úgy ítéli meg, hogy az sérti Ukrajna szuverenitását. A hatóságok betilthatnak békés gyülekezéseket, tüntetéseket, felvonulásokat és más tömegrendezvényeket, és tilos választásokat, népszavazást tartani, sztrájkolni és alkotmányt módosítani.
A hatóságok továbbá bevonhatják az engedéllyel tartott lő- és vágófegyvereket, kijárási tilalmat rendelhetnek el.
Korlátozhatják a jogi és magánszemélyek tulajdonjogát is, a kormányzat védelmi célból kisajátíthat magántulajdont. Az UNIAN megjegyezte, hogy a hatályos törvények előírják a kártérítést a magántulajdon kisajátításáért, illetve a magántulajdon visszaszolgáltatását a rendkívüli állapot után.
A munkavállalói jogokat is korlátozhatják némileg a hadiállapottal járó munkaszolgálat bevezetése miatt - írta az UNIAN, hozzátéve: ez esetben is törvény írja elő a minimálbért, a pihenéshez való jogot, valamint a szociális védelmet.
Hadiállapot idején sem korlátozhatóak az alapvető emberi jogok, így az élethez, a szabadsághoz, a magánélethez, a lakhatáshoz, a törvény előtti egyenlőséghez és az emberi méltósághoz való jogok.