Brüsszel legújabb terve komoly zavart okozhat
2018.05.19. 19:17
Deli Andor EP-képviselő szerint Brüsszel elvesz egy jó adag flexibilitást a tagállamoktól azzal a lépéssel, hogy elvenné tőlük a tömegközlekedés segítésének lehetőségét. A politikus elmondta, hogy jelenleg a nehéz-gépjárművek részére már távolságalapú díjfizetés működik a legtöbb európai sztrádán, azonban a törvény buszokra való kiterjesztésével Brüsszel sok gondot fog okozni.
Maga a busz, mint tömegközlekedési lehetőség környezetvédelmi szempontból sokkal hatékonyabb, pozitívabb közlekedési mód volt az egyéni utazásnál, valamint azt sem szabad elfelejteni, hogy a buszok a kötött pályás közlekedés kiépítetlensége esetén a legfontosabb tömegközlekedési eszköznek számítanak"
– közölte a képviselő, majd kiemelte, az, hogy egy kalap alá veszik a közúti teherszállítást a közúti személyszállítással, azt is jelentheti, hogy maga a közlekedési iparág meg fog drágulni, és ezt végső soron az utazók fogják megfizetni drágább jegyárakban.
A távolságalapú rendszer miatt fizetőkapukat is kellene majd építeni, ami nagy mértékben rontja a haladás ütemét, hiszen rendszeresen le kell majd lassítani és meg kell állni a kapuknál.
Ennek ékes példája a horvát autópálya, hiszen a nyári időszakban több kilométeres sorok is feltorlódhatnak a kapuk környékén, ugyanis a legtöbb helyen csak készpénzzel lehet fizetni"
– fogalmazott.
A fideszes politikus szerint a távolságalapú díjfizetés azoknak, akik két nagyváros között ingáznak, nagyon megdrágíthatja a közlekedést vagy az útidíj-hozzájárulást. Ez végső soron azt is jelentheti, hogy a forgalom a sztrádákról a regionális utakra tevődhet, ami akár több közlekedési balesethez is vezethet.
A javaslatot, amiről a EP-szakbizottság május végén szavaz, a magyarok mellett az osztrákok és a németek is kifogásolják, hiszen ők is sérelmezik, hogy kivennék az útdíjfizetés meghatározásának jogkörét a tagállamoktól.