Betilthatják azokat a reklámokat a britek, amelyek "gender-sztereotípiákat" erõsítenek
2017.07.19. 18:28
A Brit Reklámügyi Hatóság (ASA) úgy döntött, genderizálja a reklámokat.
Az idejétmúlt és sztereotipikus genderszerepek ábrázolása igazságtalan helyzetbe taszíthat embereket. A reklám csak egy a sok tényező közül, ami egyenlőtlen bérezést eredményez férfiak és nők között, ám szigorúbb szabályozás bevezetésével elérhető az, hogy szembeszálljunk a bérkülönbséggel, és biztosítsuk az egyenlőséget a gazdaságban és a társadalomban is”
– mondta az ASA vezérigazgatója, Guy Parker egy keddi sajtótájékoztatóján.
A döntést egy 64 oldalas jelentésre alapozzák, mely szerint a „gendersztereotípiák károsak az emberekre.”
Ezek alapján azon reklámok kerülhetnek betiltásra, melyek:
- Tárgyiasítanak és szexualizálnak személyeket
- Azt sugallják, hogy elfogadható, ha egészségtelen mértékben vékonyak a nők
- Sztereotipikus „genderszerepeket” vagy jellemzőket sugallnak
Ezekkel még talán nem is lenne semmi baj, ám az ASA tovább lép egy fokkal, szerintük ugyanis tiltólistára kerülnének a következők is:
- Olyan reklámok, melyek egy családot mutatnak be, és egyedül a nő végez házimunkát
- Olyan reklámok melyek azt sugallják, hogy egy bizonyos tevékenység alkalmatlan fiúk számára, mert azok lányosak (és fordítva)
- Olyan reklámok, melyek azt sugallják, hogy a férfiak képtelenek egyszerű feladatokat megoldani
Tény, hogy legalább következetesen a férfi és női "gendersztereotípiák" ellen is felveszi a kesztyűt az ASA, mindenesetre akadtak olyanok, akik szerint az egész kezdeményezés túlzás, és inkább gondolatrendőrségre hajaz:
V worrying @ASA_UK seeks to socially engineer advertising: taste & decency yes; not sinister thought police please https://t.co/8DwgkVsNqG
— David C Bannerman (@DCBMEP) 2017. július 18.