VW-botrány: sz*r van a palacsintában
2015.09.28. 22:08
Már két évvel ezelőtt felhívták az Európai Bizottság figyelmét a csalás lehetőségére. Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (Joint Research Centre) 2013-ban készített egy jelentést, melyben figyelmeztetett, hogy a károsanyagokat hatástalanító berendezések lehetőséget adnak az ellenőrző tesztek manipulálására. A Bizottság erre nem lépett semmit, pedig ez a fajta technológia már 2007 óta illegális volt Európában.
Az európai autógyártás nagyon ráállt a dízel-üzemű autók gyártására: ma az új autóeladások már 53 százaléka dízel, míg a ’90-es években ez csak 10 százalék volt.
A briteknél is elkezdődött a találgatás, hogy ki mit tudott, mennyit és mióta. A Labour rögtön betámadta a kormányt, miután beismerték: már majdnem egy éve tudtak róla, hogy néhány dízelautó alkalmas lehet a kibocsátási tesztek megbuherálására.
A Greenpeace aktivistái arról panaszkodtak, hogy a nyilvánosságra került adatok szerint 2014-ben a dízel-gyártók 184 lobbistát alkalmaztak és 18,5 millió eurót költöttek a brüsszeli lobbitevékenységre.
Ahogy egyre több arra utaló bizonyíték kerül elő, hogy a német kormány és az Európai Bizottság tudott a teszteket kijátszó szoftverről, az emberek azon fognak gondolkozni, hogy miért kellettek az amerikaiak a leleplezéshez. Rávezethet minket a válaszra az autógyártók kiterjedt lobbiereje”
- nyilatkozta John Sauven, a brit Greenpeace ügyvezető igazgatója.
Az európai hatóságok egymásra mutogattak, mindenki próbálja eltolni magától a felelősséget. A Bizottság arra hivatkozik, hogy a károsanyag-kibocsátást gátló berendezéseket a nemzeti hatóságoknak kell ellenőriznie. A németek viszont azzal reagáltak, hogy egy korábbi bizottsági állásfoglalást idéztek, mely szerint nem volt elfogadott eljárás az illegális szoftver használatának megakadályozására.
Christofer Fjellner svéd képviselő szerint elfogadhatatlan, hogy Brüsszel a tagállamokra próbálta hárítani a felelősséget:
A Bizottság felelős azért, hogy biztosítson egy működőképes ellenőrzési keretet. Tudjuk, hogy vannak nagyvállalatok, akik fittyet hánynak a szabályokra."