A Volkswagen majmokon tesztelte, hogy mennyire káros a kipufogógáz
2018.01.28. 18:28
A Volkswagen AG (VW) járműgyártó dízelbotrányában újabb fejezet nyílik, miután kiderült, hogy a cég olyan kegyetlen állatkísérleteket végzett, amelynek során a kipufogógáz hatásait vizsgálták majmokon.
A cég közleményben közölte, hogy a vizsgálatok elvégzése "hiba volt". A kísérleteket a VW több más céggel együtt végezte, azokban részt vett még a Daimler AG, a BMW AG és a Robert Bosch GmbH. A kísérleteket 2014-ben, egy amerikai laboratóriumban végezték – írja a Bloomberg az AP hírügynökségre hivatkozva.
Meggyőződésünk, hogy a kísérlethez választott tudományos módszerek rosszak voltak. Jobb lett volna, ha ez a tanulmány meg sem születik"
– írta a VW a bocsánatkérés után.
2014-ben, amikor egyre másra kerültek elő a tudományos bizonyítékok a dízelautók kipufogógázának emberi egészségre gyakorolt káros hatásairól, tudósok egy csoportja az egyesült államokbeli Albuquerque-ben található laboratóriumban egy szokatlan kísérletbe kezdett. Tíz majmot egy légmentesen zárt kamrába tettek, és miközben rajzfilmeket nézettek velük, a kamrába bevezették egy Volkswagen Bogár kipufogógázát – írta a The New York Times.
A német autógyárak azért finanszírozták a kísérletet, hogy bebizonyítsák: az újabb autók sokkal kevésbé károsak a környezetre és az egészségre, mint a régiek. Az egész kísérlet ráadásul teljesen felesleges is volt, mivel eleve rossz eredményeket kaptak a szakemberek. Az amerikai tudósok ugyanis nem tudták azt, ami később a dízelbotrányként elhíresült botránysorozatban került nyilvánosságra: a VW autói egy szoftver miatt laboratóriumi körülmények között kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, mint az utakon.
A kísérleteket 10 makákón hajtották végre. Ezt a fajt főként orvosi kísérletekben használják.
A VW-nek vezető szerepe volt a kísérletek végrehajtásában, ők állították össze azt az eszközt is, amellyel a kipufogógázt bevezették a majmokhoz.
Azért, hogy a majmok nyugodtak maradjanak, a kísérlet időtartamára, azaz négy órára rajzfilmeket vetítettek nekik.
Kedvelik a rajzfilmeket"
– mondta Jake McDonald, a tudós, aki a kísérleteket felügyelte.
Az egész ügy az Egyesült Államokban futó dízelper anyagából került nyilvánosságra.
A Daimler azzal védekezett, hogy a tanulmányt nem is ők rendelték meg, hanem egy lobbicsoport, a European Scientific Study Group for the Environment, Health and Transport Sector. A BMW szintén megpróbálja magát távol tartani az ügytől, ők azt nyilatkozták, hogy fogalmuk sem volt a kutatás módszereiről. Mindhárom cég azonos arányban finanszírozta a kísérletet, amelyet 2017-ben leállítottak.