A tiltás ellenére Hollandiából érkeztek Kim Dzsongun 145 milliós Mercedesei
2019.07.17. 12:10
A Center for Advanced Defense Studies jelentésére hivatkozva a Wall Street Journal azt írja, 2015 és 2017 között összesen 90 országban fordultak meg az Észak-Korea felé tartó luxuscikkek. Mint ismert, az ENSZ Biztonsági Tanácsa egy 2006-os határozatban megtiltotta a luxuscikkek exportját az elzárt ázsiai országba büntetésül annak nukleáris programjáért. Ugyanakkor a BT tagjai nem tudtak megegyezni a luxuscikkek pontos meghatározásában, ami tág teret hagyott az értelmezésnek.
Phenjanban januárban tűnt fel először a jármű. A Mercedest gyártó Daimler német autógyár tavasszal jelezte: fogalma sincs, hogyan juthatott Kim a páncélozott luxusautókhoz, hiszen semmilyen üzleti kapcsolata nincs a nemzetközi szankciókkal sújtott Észak-Koreával. A beszámoló szerint a két Mercedes limuzint a rotterdami kikötőben tették hajóra tavaly júniusban, és október elején érkezett meg az oroszországi Nahodkába, ahonnan napokkal később útnak indították az észak-koreai főváros felé.
A kutatóintézet jelentése a nyilvánosság számára hozzáférhető adatokon – vállalati nyilvántartásokon, kereskedelmi és vámjegyzékeken, illetve hajókövetési információkon – alapul. „A szállításban részt vevő kereskedelmi szervezetek több országban működnek, jelentős áruszállítási kapacitásokkal rendelkeznek és más tiltott kereskedelmi tevékenységet is folytatnak Észak-Koreával, például hajók közötti transzferek, szénexport, külföldi munka és fegyverkereskedelem” – hívta fel a figyelmet a jelentés. A dokumentumban az áll, hogy észak-koreai vállalatok külföldi fiókjai létfontosságú gazdasági funkciókat támogatnak, köztük a hajók közötti transzferek pénzelését és összehangolását.