A mérsékelt és a radikális iszlám harca
2017.02.21. 15:28
Egyre inkább a radikális iszlám veszi át az uralmat Pakisztánban, az atomfegyverrel rendelkező országban.
A múlt héten az Iszlám Állam egyik támogatója 90 pakisztáni szufi táncost gyilkolt meg, akik éppen a vallás egyik legnagyobb szentélyében, Sehwan Sharifban ünnepeltek. A merénylet megmutatta a radikális iszlamisták képességét arra, hogy elhallgattassák a mérsékelt hangokat az iszlám világban – írja a The Guardian.
A támadás riasztó bizonyíték volt arra, hogy az ISIS játszi könnyedséggel csap le akár Pakisztán határain belül is. Ez pedig azt jelenti, hogy a tálibokkal azonos mértékű fenyegetést jelent az atomfegyverrel rendelkező országra nézve.
A Shewan elleni öngyilkos merénylet riasztó fejlemény egy olyan régióban, ahol óriási szükség lenne a stabilitásra. Egy olyan iszlám szentélyről van ugyanis szó, ahol a vallási kisebbségeket és a nőket is szívesen látják. Itt, 60 évvel a hinduk Indiába való erőszakos kitoloncolása után, az örökletes sír egyik őre még mindig hindu, és ő végzi el az éves fesztivál nyitó rituáléját is.
A hat napig tartó fesztivál éjjel nappal folyamatosan zajlik és célja, hogy megemlékezzenek Moinuddin Chishti szent (alapítója a Chishtiya szúfi rendnek Indiában) halálának évfordulójáról. Az évfordulót az iszlám holdnaptár szerinti hetedik hónapban ünneplik.
Egy radikális, szufiellenes mozgalom növekszik az iszlamista világban. Egészen a XX. századik az iszlám ultraortodox törzsei eretnekeknek számítottak a muszlimok szemében. Az 1970-es évektől azonban a szaúdi olajból befolyó rengeteg pénzt arra használták, hogy az egész világon terjesszék ezeket az intoleráns nézeteket. Ennek az lett az eredménye, hogy sokak nem is ismerhették meg azt a toleráns iszlám vallási tradíciót, amit a szufik képviselnek.
Az iszlám Dél-Ázsiában változik. Akárcsak a reformáció előestéjén a XVI. századi Európában, a reformerek és a puritánok kerültek többségbe, akik bizalmatlanok voltak a zene, a képek, a fesztiválok, a vallásos babonák és a különböző szentek szentélyei iránt. A keményvonalas vahabita és szalafista fundamentalizmus azért tudott olyan gyorsan elterjedni Pakisztánban, mert a szaúdiak rengeteg medreszét finanszíroztak, és ezek töltötték be az állami oktatás összeomlása után hagyott űrt.
A vallás ennek megfelelően radikalizálódott. A szufik és szentélyeik támadás alá kerültek. A szufizmus – toleráns, mérsékelt szemléletével – gyorsan az Iszlám Állam által képviselt radikalizmus és fundamentalizmus ellentétévé vált.
Megoldást az jelenthetne, ha a pakisztáni kormány F-16-os vadászgépek vásárlása helyett iskolákat finanszírozna, és az oktatást nem a szaúdiakra hagyná teljes egészében. Ehelyett Pakisztán egyre nagyobb párhuzamot mutat a 9/11-et megelőző, tálibok uralma alá került Afganisztánnal, ahol a radikális hangokat tárt karokkal fogadták; az olyan radikális csoportok, mint az Iszlám Állam egyre növekvő befolyást szereztek; és ahol a mérsékelt hangokat és a vallási kisebbségeket üldözték, megfélemlítették és meggyilkolták.