A britek hadihajókkal mennének a Fekete-tengerhez
2022.05.24. 21:00
Több millió tonna gabona rekedt Ukrajnában, és ennek hiányában a világ éhínségének szintje nagy valószínűséggel emelkedni fog, és akár egy újabb migránsválságot is kiválthat. Ez a háttere annak a litván javaslatnak, hogy a NATO struktúráin kívüli hadihajók úgynevezett „hajlandósági koalíciója” közösen dolgozhatna azon, hogy élelmiszert juttassanak ki Ukrajna tengeri kikötőiből. Gabrielius Landsbergis litván külügyminiszter megjegyzéseit, amelyekben a haditengerészeti koalíció létrehozásának tervét javasolta, hétfőn a The Guardian közölte, amely a következőket jegyezte fel:
„Az idő nagyon-nagyon rövid. Közeledünk az új aratáshoz, és nincs más praktikus módja a gabona exportjának, mint a fekete-tengeri kikötőn keresztül... Nincs mód a gabona tárolására, és nincs más megfelelő alternatív útvonal.”
Landsbergis így folytatta:
„A külföldi hatalmak hajókat vagy repülőgépeket tudnának biztosítani, amelyek a Fekete-tengeren állomásoznának, és tengeri átjárást biztosítanának a gabonahajóknak, hogy elhagyhassák Odessza kikötőjét”.
Bár Landsbergis ragaszkodik ahhoz, hogy ennek nem kellene katonai küldetésnek lennie, végső soron az aknamentesítés és a rakétavédelmi pajzs biztosítása a kereskedelmi hajók számára katonai feladat.
Lizz Truss brit külügyminiszter állítólag már elmondta, hogy brit hajók elméletileg részt vehetnének, a The Times pedig Grant Shapps közlekedési minisztert idézi, aki tárgyalásokat folytat az ukránokkal a gabonablokád megoldásáról. Az Egyesült Államokat és Egyiptomot – egy olyan országot, amely a múltban nagymértékben támaszkodott az ukrán gabonára saját népének élelmezéséhez – szintén lehetséges partnerként nevezték meg.
Az ukrajnai élelmiszerexport nag jelentőséggel bír: Ukrajna és Oroszország együttesen vezető szerepet tölt be számos alapvető élelmiszer és mezőgazdasági termék – többek között gabona, vetőmagolaj és műtrágya – előállításában, de több tényező is akadályozza, hogy Ukrajna akár csak megközelítőleg is a békeidőben szállított havi 4–5 millió tonna gabonát exportáljon.
Élelmiszert ilyen mennyiségben nem lehet egyszerűen más módon exportálni: Ukrajnának elmaradott vasúthálózata van, amelyen olyan vonatok közlekednek, amelyek nem kompatibilisek Európa többi részével, mert a kerekek más-más távolságra vannak egymástól – ez még a szovjet birodalom öröksége –, és a szóban forgó mennyiségek közúti szállításához több tízezer teherautóra lenne szükség. Az élelmiszerexportot lehetővé tevő „humanitárius folyosó” már többször is szóba került, de az, hogy az Egyesült Királyság támogatást nyújt Litvániának egy nemzetközi flotta építéséhez, az első alkalom, hogy komoly lépések történtek egy ilyen terv irányába – írta meg a Breitbart.