A Bridgestone elbocsátások helyett fejlesztésekkel felelt a gazdasági kihívásokra
2022.02.11. 14:16
A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a japán cég magyar leányvállalatának 15 éves jubileumi ünnepségén hangsúlyozta, hogy hazánk az elmúlt tizenkét évben sikeres országgá vált annak köszönhetően, hogy a kormány mindig „speciális magyar válaszokat” adott a nehéz helyzetekre.
„Ezek abban hasonlítanak egymásra, hogy mind komoly támadások alatt állnak, de mind sikeresnek bizonyultak” – fogalmazott, példaként hozva fel a keleti nyitás stratégiáját, amely szerinte mára a gazdaság sikerének fontos alapjává vált.
Szijjártó Péter rámutatott, hogy míg 2007-ben a globális beruházások 80 százalékát nyugati tőkéből finanszírozták, és csak 20 százalékát keletiből, tavaly ez az arány teljesen megfordult, s a Kelet részesedése 70 százalékosra nőtt, míg a Nyugaté 30 százalékosra csökkent.
Aláhúzta, hogy az elmúlt három év mindegyikében valamelyik keleti országból érkezett Magyarországra a legtöbb beruházás. Tavaly például a külföldi beruházások értékének mintegy 60 százaléka keleti cégekhez kötődött.
„Nyugodtan mondhatjuk, hogy ha nem indítottuk volna el a keleti nyitás stratégiáját, akkor 2021 nem lehetett volna tripla rekordév, és nem hozta volna el a magyar gazdaság elmúlt harminc évének legmagasabb növekedési ütemét” – közölte.
A világ legnagyobb gumigyártójának számító Bridgestone magyarországi leányvállalata 2006 óta közel 130 milliárd forintot fordított tatabányai gyárának felépítésére, amely így a cég egyik legmodernebb európai üzemévé vált. Az elmúlt másfél évtizedben több mint 38 millió gumiabroncsot állítottak elő Tatabányán, ahol a cég jelenleg 1300 embert foglalkoztat.
A miniszter elmondta, hogy Magyarországon a hetedik legnagyobb beruházói közösséget a japán vállalatok alkotják, amelyek modern technológiájukkal nagyban hozzájárulnak a gazdaság dimenzióváltásához. Aláhúzta, a távol-keleti országok közül Japánnal bonyolítja le Magyarország a legnagyobb kereskedelmi forgalmat, ennek értéke a tavalyi év első 11 hónapjában több mint 21 százalékkal emelkedett.
Elmondta azt is, hogy Magyarország húsz év alatt a 35. helyről a 15. helyre jött fel a gumiabroncs-exportáló országok világranglistáján. Leszögezte, hogy a nagy nemzetközi cégek működése nem szembeállítható és nem is szembeállítandó a magyar kis- és közepes vállalkozások támogatásával, ugyanis előbbiek növekedése a helyi beszállítóknak is jelentős hasznot termel.