Szokatlan vásárlási láz az év végén?
2020.09.17. 10:26
Az e-kereskedelem köré tömörülő szereplők és szakértők rendszerint egyetértenek abban, hogy a hazai szektor növekedése évek óta megfelelt az elvárásoknak, sokszor a kontinens leggyorsabban bővülő piacai között emlegethettük a magyar online szektort. Az idei év első felében elért bővülési ütem túlszárnyalta az elmúlt 5 év minden időszakát; természetesen ez aligha valósulhatott volna meg a járványhelyzet hatásai nélkül.
Ez magyarázza a szárnyalást…
A korábbi években a hazai e-kereskedelem csaknem lineáris növekedésre volt képes, minimális lassulás mellett. Az eredmények rendkívül jól tervezhetők voltak, a tavalyi 16%-os növekedés után a szakma ez évre 15%-os bővülést várt.
A koronavírus és a karanténlét jelentős hatást gyakorol a vásárlási szokásainkra. Az online vásárlást sokkal biztonságosabbnak ítélhetjük meg; ez magyarázza, hogy rövid idő alatt mintegy 50 ezer aktív vásárló jelent meg az online térben. A növekedés elsődleges motorját mégis az úgynevezett átterelődés szolgáltatta; sok milliárd forintnyi költés vándorolt át a hagyományos kiskereskedelemből az online térbe, emellett előrehozott és extra költések is megjelentek. Jelentős mértékben nőtt az átlagos megrendelési érték is.
A különböző szektorok más-más növekedési ütemet voltak képesek követni. Legnagyobb nyertesként a gyors felhasználású termékeket (FMCG) említhetjük, amelyek a második negyedévben mintegy 84%-kal növelték a forgalmukat, de a kert-barkács szektor is szépen teljesített.
A növekedés elképzelhetetlen lett volna a logisztikai szektor helytállása nélkül. Nem csupán a megnövekedett rendelésszám okozott kihívást; az érintésmentes átvételre vonatkozó igények kiszolgálása, illetve a szortírozóraktárakban a dolgozók egészségének biztosítása is komoly feladatot jelentett.
Mi lesz ezután?
Ma már az foglalkoztatja a szektor szereplőit, merre tart az e-kereskedelem, illetve milyen eredményekre számíthatnak a második félévben. Az általános gazdasági recesszió hatása, a szűkülő családi kasszák és a borús jövőkép azt vetíti előre, hogy az év második felében visszafogottabb költések érkeznek az online kiskereskedelembe, ezzel az állítással azonban nem ért egyet mindenki.
Számos piaci szereplő és e-commerce szakértő véli úgy, hogy az átterelődés biztosítja az e-kereskedelem dinamikus növekedését, az idei Black Friday és karácsonyi szezon túlszárnyalhatja a tavalyit. A szektor jelenleg egy felbolydult méhkashoz hasonlítható; a sikeres szereplők kihasználnák a helyzetet és tovább növelnék a piaci részesedésüket, a tavaszi és nyári hónapok vesztesei pedig akár a profitrátájuk kockáztatása árán is beszállhatnak az árversenybe. Ráadásul két-három héttel korábban megkezdődhet a vásárlási láz, ami a logisztikai szektor várható túlterhelésével magyarázható.
Nem túlzás kijelenteni, hogy a 2020-as esztendő egészen biztosan várakozásokon felüli növekedést produkál, akárhogyan is alakul az év második fele. Érdemes tudni, hogy a szakma az idei évre 15 százalékos növekedést várt, ezzel szemben az első 6 hónap növekedése megközelítette a 35 százalékot. Amennyiben a második félév a tavalyihoz hasonló forgalmat tartogat, a 2020-as esztendő növekedése 25% körüli lehet.
(x)