Baloldali polgármester árult el részleteket Bajnaiék adathalász üzletéről
2022.04.01. 11:00
Az Indexen megjelent írás szerint már 2019-ben is a DatAdat-ban látta a baloldal a csodafegyvert. Ez derül ki abból az Index birtokába került hangfelvételből, amelyen Pikó András, Józsefváros baloldali polgármestere kifejtette, hogy szeretné, ha Bajnai Gordon és volt titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám cége segítené a kampányát.
Pikó 2019 májusában beszélt erről, amikor mint civil jelöltet elvitték bemutatni a Józsefvárosi MSZP taggyűlésére. A több, mint kétórás beszélgetést – amelynek a DatAdat-ra vonatkozó egyik részletét közöljük most – egy helyi szocialista politikus rögzítette.
Dolgozzanak már kicsit erre a kampányra is!”
A hanganyagon Pikó András a következőket mondja:
A DK-tól nem tudom, hogy mit fogok kérni (...) csak hallom, hogy a DK mögött van egy olyan datamining cég, amelyet egykori titokminiszter, meg izé, hogy azt, amit Dobrev Klára mögött láttunk, ilyen socialmediás, meg adatbányászatot, tehát, hogy olyan embereket is lehet, hogy el tudtak érni, akiket egyébként másként nem. Lehet, hogy csak annyit kell kérni tőlük, hogy figyeljetek, hadd dolgozzanak már kicsit erre a kampányra is.
A józsefvárosi polgármester szavai több információt is megerősítenek mindabból, amit az Index hozott nyilvánosságra a DatAdat-tal kapcsolatban. Egyrészt kiderül, hogy Pikóé lehetett az egyike annak a tizenkét polgármesteri kampánynak, amelyeket az adathalász cég támogatott. Mint ismert, Ficsor Ádám, a Bajnai-kormány volt titkosszolgálati minisztere egy, az Index birtokába került beszélgetésen azzal dicsekedett, hogy több helyhatósági kampányban is segítették a baloldalt 2019-ben.
12 kampányban dolgoztunk azon a választáson, és közülük 12 polgármester nyert. (...) Ez nagy győzelem volt.”
– mondta egy hangfelvételen Ficsor Ádám.
Józsefvárosban is működhetett a „profilozás”
Az Index azt írja, Pikó András szavai azt is alátámasztják, hogy a DatAdat csapatánál a közösségi médiában összeszedett adatokat felhasználva profilozzák a választókat, hogy aztán a baloldal oldalára állítsák őket. Erről a cégcsoport ausztriai leányvállalatának tájékoztatási igazgatója, Patrick Frank a következőket mondta egy szintén az Index birtokába került felvételen:
Mint tudod, ahogy egy online kampányt folytatsz, és futtatod a hirdetéseket, az egyik célod az, hogy összegyűjts annyi információt az emberekről a közösségi médiából, amennyit csak lehetséges. És tudod, a targetáláson túl, amit a Facebookon tudsz csinálni, tudsz valamiféle mikrotársadalmi közösséget is megcélozni. És idővel, a kérdőívekkel és minden más forrással együtt, amit belehelyezel a kampányba, elkezdesz fejleszteni egy szavazói személyiséget.”
Márki-Zay-ra cserélte le Dobrevet Bajnai
Az Index azt írja, a józsefvárosi ellenzéki polgármester szavai egybecsengenek lapunk azon információjával is, hogy – Bajnai Gordon döntése alapján – a DatAdat segítségével nyerhette meg Márki-Zay Péter az előválasztást. Pikó András ugyanis 2019 májusában még arról beszélt, hogy Dobrev Klára mögött látható a DatAdat csapatának munkája. A DK jelöltje simán meg is nyerte az előválasztás első fordulóját, majd nagy meglepetésre kikapott attól a Márki-Zay Pétertől, aki tőle közel 15 százalékkal lemaradva mindössze a harmadik helyen végzett az első fordulóban és csak a korábban Bajnai Gordon által támogatott Karácsony Gergely váratlan visszalépése révén vehette fel a versenyt a Demokratikus Koalíció jelöltjével.
A portál kereste Pikóékat, azt írják, amint válaszolnak, arról is beszámolnak.
Az eredeti cikk ITT olvasható.