Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Koszovót ünnepeljük, de Donecket és Luhanszkot elítéljük?

Biró András, a XXI. Század Intézet kutatója

2022.02.22. 14:30

Amíg Koszovó 2008-as, vérrel megteremtett függetlenedése a demokrácia ünnepének lett kikiáltva, addig a Donecki és a Luhanszki Népköztársaság esetében „orosz agresszióról” szólnak a hírek. Pedig a két eset nem is különbözik annyira egymástól, sőt, valójában a konfliktus természete egyazon tőről fakad. Ráadásul Koszovó által egy olyan veszélyes precedenst teremtett a Nyugat, ami minden szeparatista mozgalom számára követendő például szolgálhat.

 

Szelektív érdekek

Ismeretes, hogy a pattanásig feszült orosz–ukrán helyzet új fejezettel bővült, miután Vlagyimir Putyin orosz elnök elismerte a szakadár népköztársaságok függetlenségét, és ezzel párhuzamosan aláírta velük a kölcsönös barátsági és katonai segítségnyújtási egyezményt is. Miután Putyin történelmi jelentőségű beszédet tartott és orosz békefenntartókat küldött a népköztársaságokba, nem nehéz arra következtetni, hogy a Minszki megállapodásokat halottnak tekinti, amelyeket Ukrajna hiába írt alá, az évek folyamán nem teljesítette az ezekben foglaltakat. A nyolc éve tartó, időnként fellángoló, ám alapvetően befagyott jellegű kelet-ukrajnai konfliktus esetében Moszkva a szakadár népköztársaságok függetlenségét elismerő, drasztikus lépése önmagában is érdekes, ám ami ennél is érdekfeszítőbb, az a nemzetközi közösség reakciója a döntésre.

(Photo by Sergey Guneev / Sputnik / Sputnik via AFP)

Noha Emmanuel Macron francia elnök és Olaf Scholz német kancellár is csalódottságát fejezte ki a szeparatisták függetlenségének elismerése kapcsán, a nemzetközi politikában nem számít egyedülállónak vagy épp formabontónak Putyin döntése. A jelenlegi helyzethez leginkább illő analógia Koszovóé, amikor is a Nyugat egyoldalúan elismerte a Szerbiától függetlenedni vágyó albán etnikum önrendelkezéshez való jogát 2008-ban.

A sors fura fintora, hogy az akkori amerikai alelnök éppen a jelenlegi elnök, Joe Biden volt, aki kristálytisztán egyértelművé tette, hogy az Egyesült Államok az ENSZ elsődleges bírói szervének, a hágai Nemzetközi Bíróságnak ítéletétől függetlenül elismeri Koszovó függetlenségét.

Az albán–szerb konfliktus legintenzívebb időszaka még a második Clinton-kormány alatt, 1999-ben ment végbe, amikor is a NATO a srebrenicai és vukovári mészárlás megismétlődésétől tartva preventív céllal a katonai beavatkozás mellett döntött Jugoszláviában. Ezzel megkezdődtek a légicsapások, ami egyébként a nemzetközi jog normáival sem volt összhangban és a kétoldalú etnikai tisztogatásoknak sem vetett véget. 1999. június 10-én az ENSZ Biztonsági Tanácsa a megfelelő jogi háttér biztosításával Koszovót az ENSZ védnöksége alá helyezte, aminek biztosítására egy közel 50 ezer fős nemzetközi haderőt (Kosovo Protection Force, KFOR) is az országba vezényelt.

Csak a nyers erő számít

Az analógia a kelet-ukrajnai evakuációs hírek szempontjából is megállja a helyét, hiszen az ENSZ Menekültügyi Főbiztosa (UNHCR) szerint 1999 nyarán több mint 164 ezer szerb menekült el Koszovóból, miután a NATO vezette KFOR erők benyomultak a tartományba. A konfliktusra végül a 2008. február 17-én – ekkor még egyoldalúan kikiáltott, ám megfelelő nagyhatalmi támogatottságú – koszovói függetlenség tett pontot.

 

(Photo by DARKO BANDIC / POOL / AFP)

Vagyis gyakorlatilag a szuverén szerb államnak egy tartománya NATO megszállás alá került, majd a szövetséges katonai erődemonstrációnak köszönhetően függetlenedett is.

Koszovó kapcsán – nem meglepő módon – Oroszország saját érdekeiből adódóan az ország függetlenségének el nem ismerését követelte, ám az Egyesült Államok egyöntetű és kikezdhetetlen támogatása, valamint a Nemzetközi Bíróság 2010. július 22-én meghozott tanácsadó véleménye alapján Koszovó a nemzetközi jog által is elismerve függetlenedett Szerbiától.

Noha a bíróság döntése jogi kötőerővel nem bír, ettől még olyan veszélyes precedenst teremtett, hogy lényegében bármely etnikai kisebbség függetlenséget követelhet. A valóság pedig azt mutatja, hogy miután a nemzetközi jogra való hivatkozás – vagy épp annak figyelmen kívül hagyása – eléggé helyzetfüggő, ezért nem bármely szupranacionális szervezet elismerésére van szükség, hanem egy kellő katonai potenciállal rendelkező nagyhatalom támogatására.

A bíróság egyébként arra a következtetésre jutott, hogy „Koszovó függetlenségének 2008. február 17-én történő kinyilvánítása nem sértette meg a nemzetközi jogot”, valamint azt is megjegyezte, hogy „a 18­. és 20. század eleje közötti állami gyakorlat egyértelműen arra a következtetésre mutat, hogy a nemzetközi jog nem tartalmazta a függetlenségi nyilatkozatok tilalmát”.

Mindennek fényében kissé kognitív disszonanciát kelt a Nyugat részéről, hogy Koszovó esetében támogatta az etnikai alapú elszakadást, ám a szakadár népköztársaságok esetében az orosz invázió egy formájának tekinti azt.

Természetesen az orosz–ukrán konfliktus eszkalálódása egyetlen térségbeli államnak sem áll érdekében, amit jól mutat az egységes uniós fellépés Putyin döntése ellen. Ám ettől még a fentiekben taglalt esetben egyértelműen kitűnik, hogy a nyugati államok hivatkozási alapja és a függetlenséget elvitató magatartása rendkívül képmutató Koszovó esete után.

(Photo by Sergei SUPINSKY / AFP)

Az azonban kétségtelen, hogy jelen esemény a világrend átalakulásának folyamatába illeszkedik, amelynek elengedhetetlen kelléke a határok átrendeződése. Oroszország – valószínűsíthetően Kína hátszelével – egyre nyíltabban adja az Egyesült Államok tudtára, hogy az egykori orosz birodalmi vagy szovjet érdekszférába tartozó területekre továbbra is igényt tart.

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére