A képmutatás kora
2021.11.28. 11:00
A világhírű kozmetikai márka, a termékeiben minden káros összetevőt kerülni igyekvő Lush a héten jelentette be, hogy kivonul a közösségi média majd’ összes platformjáról, profiljaikat mindenhol megszüntetik. A világmárka vezetője, Mark Constantine szerint ezt a döntést a vásárlóik érdekében hozták, hiszen rengeteg bizonyíték áll már rendelkezésre azt illetően, hogy a közöségi média milyen mértékben káros a használóira, ők pedig nem akarják kitenni vásárlóikat mindennek még közvetve sem. A cég már csak a Twitter és a Youtube fiókját tartja fent, hogy valahol még elérje a vásárlókat. A kivonulásuk azért nem szól örökre, azt remélik, a következő egy évben történik majd jó irányba mutató változások, amik biztonságosabbá teszik a közösségi média használatát és ők is visszatérhetnek majd.
Ha minden úgy történne, mint a mesékben, akkor a Lush bátor húzása egy lavinát indítana el a világmárkák és az azokat reklámozó influenszerek hashtagekből és kuponkódokból épített világában és egymás után törölné magát mindenki a mérgező socialmedia felületekről. A Facebook becsődölne, a társas kapcsolataink javulnának, kevesebb lenne a depressziós és szorongó tini és mindenki hatékonyabban dolgozna a munkahelyén. De ez nem egy mese, a Facebook valamilyen formában már mindig is létezni fog, a közösségi média és túlzott internethasználat továbbra is komoly mentális problémákat okoz majd, a Lush a képmutató lépését pedig pár hónap múlva nagyon megbánja majd.
A Facebook jövőre lesz tizennyolc éves, ez azt jelenti, hogy már majdnem felnőtt az a generáció, akik nem tudják milyen az, amikor suli után várni kell a másnapot, hogy elmesélhess valamit az osztálytársaknak, amikor nem lehet közel minden infót lenyomozni a másikról az első randi előtt vagy, hogy milyen az, amikor csak az látta, hogy milyen körme lett a szomszédnak, aki találkozott vele. Ez a generáció az azonnali elérhetőség illúziójában és az ingerelárasztás fojtogatásában nőtt fel, tökéletesre filterezett képek óriási zajában, amiben hol sikerült, hol nem meghallaniuk magukat. Sokkal jobb helyzetben azok sincsenek, akiknek újdonság volt a közösségi média: a többségnek nem tartott sokáig az alkalmazkodás, hamar megtanulták a kommentelés visszataszító nyelvezetét, a gátlásokat pedig még hamarabb ledobták. A tájékozódás még silányabb lett, mint korábban, a fakenews és összeesküvés elméletek a közösségi médián terjednek a legjobban, amin az sem segít, hogy a rengeteg és egymást hipergyorsasággal követő ingerek annyira kiütötték az emberek ingerküszöbét, hogy már a Facebookon szembejövő hírek címeit sem olvassák végig, nemhogy az egész cikket. Hiába a rengeteg káros hatás, egyéni, csoport-és társadalmi szinten, fizikai és mentális egészség terén, miközben a legintimebb adatainkat is reklámcélokra használják fel, nincs az a figyelemfelhívó kampány vagy „bátor” lépés egy világmárka részéről, ami elérné, hogy annyian töröljék magukat a felületekről, hogy az egész közösségi média biznisz változásra kényszerüljön. A Facebook és társai annyira az életünk és a modern technológia részévé váltak, hogy innen már nincs visszalépés. A reklámoktól kezdve a politikai kampányokig minden a közösségi médiában zajlik, a sajtó is online él, ez a cikk is egy online lapon jelenik meg, ami az elérésének a nagyobb részét a Facebookról szerzi. Amit pedig megszoktunk nehezen engedjük el, így a Lush által várt változások, korlátozások sem valószínű, hogy meg fognak történni, a lépésük is a show és a reklám része, ami rövidtávon megadja nekik azt a figyelmet, amit a közösségi média oldalaikról most egy ideig nem kapnak meg. Az üzlet pörög tovább.