Orbán Balázs: A magyarok kétharmadának bizalmi indexe viszonylag magas a média iránt
2021.11.18. 08:00
A cikkben, amelyet a Mathias Corvinus Collegium múlt heti médiakonferenciája apropóján készített a lap, a politikus arról beszél, hogy az internet és különösen a közösségi média elterjedésével a hagyományos média szerepe megváltozott: megszűnt a monopolhelyzete, és ma már bárki hír- vagy tartalomgyártóvá válhat.
Orbán Balázs szerint azok a médiafelületek, „amelyeket néhány évtizeddel ezelőtt még a hiteles tájékoztatás szimbólumának tekintettünk – a New York Timestól a BBC-ig –, mára egyértelműen egy progresszív politikai program kiszolgálóivá váltak”. Mint fogalmazott,
a nyugati konzervatívokat kiszorították a média fősodrából.
Éppen ezért a konzervatív sajtónak nagyon fontos küldetése van, mert ellensúlyoznia kell ezt a kialakuló túlsúlyt, továbbá biztosítania kell a fősodortól eltérő vélemények megjelenítését is. Fel kell vennie a kesztyűt, mert máskülönben egy »puha orwelli« típusú világ irányába indulunk el”
– fogalmazott.
A politikus szerint a közép-európai országokban a helyzet jobb, mint Nyugaton, ami elsősorban a történelmi tapasztalatokból adódik. A kutatások szerint a magyar felnőtt lakosság kilencvenöt százaléka, azaz majdnem nyolcmillió fő rendszeres médiafogyasztó, ráadásul ebből hatmillió többféle forrásból tájékozódik. Ez azt jelenti, hogy a magyarok többsége – megőrizve a kommunizmusban megtanult reflexeit – óvatosan kezeli a médiából érkező információáradatot, minden véleményre kíváncsi, majd eldönti, melyik hitelesebb számára.
Kiemelte: Nyugat-Európában viszont buborékok alakulnak ki, amelyek között semmiféle átjárás nincs. Az európai adatok szerint a magyarok hatvanhárom százalékának magas vagy középmagas a bizalmi indexe a média iránt, ami meghaladja az uniós átlagot, miközben például a németeknél vagy a dánoknál ez az arány sokkal alacsonyabb.