Tízmilliárd dollár klímavédelemre a világ leggazdagabb emberétől
2020.02.18. 09:50
Tízmilliárd dollárt ajánl fel klímavédelmi célokra Jeff Bezos, a világ leggazdagabb embere, aki egyebek mellett az Amazon internetes áruház alapítója és a The Washington Post című amerikai napilap tulajdonosa. Hétfőn jelentette be az Instagram-oldalán az adományozást: Bezos másokkal együtt szeretné „a pusztító hatású klímaváltozás elleni küzdelem új útjait feltárni”. Ennek érdekében a Bezos Föld Alapítvány (Bezos Earth Foundation) már idén nyártól megkezdi adományozó tevékenységét, de nehogy készpénzre gondoljunk: ösztöndíjakkal és egyéb adományokkal fogja támogatni tudósok, aktivisták és NGO-k klímavédelmi munkájának finanszírozását.
Bezos szerint a „a klímaváltozás a Földünket fenyegető legnagyobb veszély” , aki hangsúlyozta azt is, hogy a bolygó megmenthető, de ehhez „a nagyvállalatok, a kis cégek, a nemzetállamok, a globális szervezetek és az egyének közös akciója szükséges”.
A kezdeményezés dicséretes, de a megvalósításból még bármi lehet és talán nem rosszindulatot jelez, ha gyanakvást szül bennünk az „alapítványok és NGO-k támogatása” kezdetű mese. De talán motiválja majd a cégóriásokat Bezos kezdeményezése, ugyanis még mindig a nagy multik és gyáraik azok, akik valóban tehetnek valamit környezetünk változása érdekében.
Az 56 éves Bezost – akinek vagyonát a Forbes magazin több mint 130 milliárd dollárra becsüli – korábban a saját vállalkozásainak a munkatársai is cselekvésre sürgették a környezet védelme érdekében, és szemére hányták, hogy finanszírozza az évente egymilliárd dollárba kerülő Blue Origin nevű űrprogramot, amelynek nagyon nagy az úgynevezett karbonlábnyoma. Idén januárban több száz Amazon-alkalmazott írta alá azt a levelet, amely erőteljesen bírálta a céget, mert nem tesz eleget a környezet védelméért, a globális felmelegedés csökkentéséért, noha tavaly szeptemberben Bezos azt ígérte, hogy 2040-ig eljut a nulla karbonkibocsátásig, és 2030-ra 100 százalékig átáll a megújuló energiákra.
Bezos bejelentése után elemzők meg is jegyezték: éppen az Amazon számára jelent nagy kihívást az ígéret, hiszen az internetes óriásvállalat évente mintegy tízmillió csomagot szállít ki autóval, dízellel működő mikrobusszal és részben drónnal, tehát nagy a karbonlábnyoma.
(MTI/888)