A németeket igyekeznek megbarátkoztatni az iszlám divattal
2019.04.04. 14:48
A kiállítást elsőként San Franciscóban mutatták be, majd onnét Frankfurtba költözött, ahol nagy visszhangot váltott ki.
A jelenlegi iszlám divat mellett azt szeretnénk bemutatni, hogy egy muszlim nőnek milyen széles választási lehetősége van, ha az öltözködésről van szó – mondta Jill D'Alessandro a San Franciscó-i kiállítás kurátora.
A bemutatón 80 különböző stílust és ruhadarabot ismerhetnek meg a látogatók. Találkozhatunk itt kaftánokkal, fejkendőkkel és burkinikkel is.
A kiállításra szigorú biztonsági ellenőrzéseket követően lehet bejutni, mivel többen nemtetszésüket fejezték ki a kezdeményezés kapcsán. A látogatókat átkutatják és a táskájukat is ellenőrzik.
Számos német mellett a muszlim nők sem rajonganak a kiállításért. A "migránsok a szekularizmusért és a szabad önrendelkezésért" elnevezésű csoportot alkotó aktivisták nyílt levelet tettek közzé az Emma című német feminista magazinban, amelyben kifejtették, hogy megdöbbentek a tárlat hallatán. Kifejtették, hogy a nőjogi aktivisták számára egy pofonnal ér fel, hogy a szigorú vallási öltözködési előírásokat a kiállításon divatként próbálják bemutatni. A főként iráni migránsokból álló csoport emlékeztetett rá, hogy minden évben több ezer nőt büntetnek meg Iránban azért, mert megszegik a vallás által előírt öltözködési szabályokat. Cinizmus ezeket az előírásokat szerény divatként feltüntetni – írják.
Az iszlám divatipar elég nagy bizniszt jelent, hiszen a muszlim nők évente 37 milliárd eurót költenek divatcikkekre. Erre már több divatcég is rájött. A H&M 2015-ben már hidzsábos nővel kezdte reklámozni termékeit, egy évvel később pedig a Dolce & Gabbana kifejezetten muszlim nők számára készített ruhakollekciót. A nyugati tervezők is egyre szívesebben fordulnak az iszlám divat felé. Az egyre bővülő, fizetőképes piac új magazinokat hívott életre, például a Vogue Arabiát. 2016-ban a New York-i divathéten először mutattak be olyan kollekciót, amelyet muzulmán nőknek terveztek.
A hithű muszlimoknak nagyon nem tetszik, hogy egyre több divattervező fedezi fel magának a hidzsábot. A fiatal muszlim nőknek a fejkendő az önazonosságuk része. A nyugati nőnek viszont csak egy divatcikket jelent, és ez a felfogás a konzervatív muszlimok szerint a ruhadarab és az iszlám meggyalázásával egyenlő.