Komoly gondot okoz az extrém alacsony vízállású Duna
2018.08.14. 06:41
A Duna mostani vízszintje a vízi áruszállítással foglalkozó vállalkozások számára katasztrofális"
– mondta Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke.
A szakember szerint a Duna egyes szakaszain – például Németországban – már üresen sem tudnak közlekedni a hajók, a magyar szakaszon is vannak olyan gázlók, ahol nehezen lehet csak hajózni, itt a hajók szállítási kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, ami a gazdaságosság határa alatt van.
Némelyik vállalat úgy próbálja orvosolni a problémát, hogy kevesebb rakományt tesz hajóira, ahol a vízállás még lehetővé teszi a közlekedést, a szállítmány egy részét kisebb hajókra pakolják át.
Ahol az alacsony vízállás miatt már nem lehet hajózni, és a rakományt el kell juttatni a rendelkezési helyre, ott az árut közútra terelik"
– mondta a szövetség elnöke.
Bencsik Attila kifejtette, alacsony vízállás esetén a hajótulajdonos dönthet úgy, hogy megáll és megvárja a magasabb vízszintet, ilyenkor jelentős a fuvarvesztés, ugyanakkor a hajó napi költségét ki kell fizetni, ami komoly veszteséget jelent a vállalkozásnak.
Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezetője közölte, hogy az extrém alacsony vízállás miatt kénytelenek voltak a hajóforgalmat korlátozni. A Kis-Duna-ágban a járatok Szentendrénél tovább nem tudnak közlekedni, egyes kikötőket – például a kis ágban Tahitótfalut és Leányfalut, a nagy ágban Zebegényt – jelenleg nem tudnak kezelni.
Elmondása szerint azok a szállodahajók, amelyek merülése 16 deciméternél nagyobb, Komáromnál délebbre nem tudnak jönni. Kifejtette, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy az utasokat hátrány ne érje, példaként említette, hogy azokat a programokat, amelyek eredetileg Budapestről indítottak volna, átszervezték komáromi indulásra.
A menetrendi nehézségeket a hajójáratok átszervezésével próbálják áthidalni, hogy minden utasuk eljusson a célállomásra, így jelenleg csak a Nagy-Duna-ágban lehet Visegrádra és Esztergomba eljutni.
A szárnyashajók közül csak a legkisebb, a Bíbic típusú hajó tud biztonságosan közlekedni"
– közölte Spányik Gábor, aki szerint a társaság komoly veszteséget szenved el az alacsony vízállás miatt, a kiesést 100 milliós nagyságrendűre tippelik, a veszteséget pedig költségcsökkentéssel enyhítik.
Cseh Ottó, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a kikötő kapacitását érzékenyen és negatívan érinti a Duna alacsony vízállása, a hajós társaságok kisebb forgalmat generálnak náluk is, a hajók alacsonyabb raksúllyal közlekednek. Becslésük szerint a hajós társaságok 20-50 százalékkal kevesebb kikötői szolgáltatást vesznek igénybe tőlük, mint normál vízállás esetén.