Egyre több a vegán kutya és macska
2018.07.03. 17:00
Egyre népszerűbb kifejezés az ökológiai lábnyom, amely azt mutatja, hogy egy embernek mekkora mennyiségű földre és vízre van szüksége önmaga fenntartásához és a megtermelt hulladék elnyeléséhez. Ebből kiindulva lelkes környezetvédők megalkották a pawprintet, a "mancsnyomot", ami ugyanazt takarja, amit fentebb írtunk, csak a háziállatokra vonatkozóan. Azaz mennyi földre, vízre, fosszilis tüzelőanyagra, foszfátra vagy éppen növényvédő szerre van szükség ahhoz, hogy elkészüljön a kutyád vacsorája.
Az igazi környezetvédők gondoltak egyet, és rájöttek, nem elég, hogyha ők a lehető legkisebbre csökkentik az ökológiai lábnyomukat, és saját maguk lesznek vegánok, szeretnék, ha a kutyájuk/macskájuk is az lenne.
Tavaly 94 millió dollárra rúgott a házi kedvencek etetésére épülő piac. Kínában 100 százalékos volt a növekedés. A jövőben is a piac bővülése várható, tehát sok pénz van ebben. És egyre nagyobb teret nyernek a vegán eledelek az új trendnek köszönhetően.
A The Guardian-en jelent meg egy cikk arról, hogy júliusban startol a Wild Earth nevezetű cég, ami állati eredetű termékektől mentes ételeket készít főleg kutyáknak, de már a macskás verziókon is dolgoznak. Termékeiket koji gombából készítik. Mindemellett már laboratóriumban készített húsokon is dolgoznak, állítólag a macskák számára sikerült előállítaniuk az egérhús prototípusát.
Vegán kutyakaját készít a Halo Pets és a V-Dog is. A termékek különböző zöldségekből és gyümölcsökből készülnek – többek között csicseriborsóból, szójából, kukoricából, uborkából, spenótból, sütőtökből, lencséből, répából és különböző olajokból. Persze mindenféle vitaminokat és ásványi anyagokat adnak hozzájuk, mert hát önmagukban azért ezek kevesek.
A V-Dogra nagy a kereslet Kaliforniában, New Yorkban és Portlandban. A cég vezetője szerint főleg azért, mert ezeken a helyeken a vegán lakosság népessége is számottevő.
A statisztikák szerint 2017-ben az Egyesült Államok lakosságának 6 százaléka volt vegán, azaz 600 százalékkal nőtt 2014-hez képest a csak növényi alapú termékeket fogyasztó emberek száma.
A kutyákat egyre jobban humanizáljuk. Ameddig korábban az emberek megházasodtak, házat vettek, gyereket vállaltak majd lett egy családi kutyájuk/macskájuk, addigra most megfordult a sorrend. A párok elsőnek kutyát vagy macskát vesznek, az állat pedig a gyerekre történő felkészülést szolgálja. A négylábú kedvenceikkel úgy törődnek, mintha a gyerekük lenne.
Az állatok humanizálása a jelek szerint odáig vezetett, hogy a társadalomban egyre népszerűbb veganizmust az állatokra is ráerőltetjük. Az emberek között uralkodó trend átterjed a háziállatokra. Pedig őket senki sem kérdezte, nincs is egy szavuk sem ellene, de hát hogy is lenne.
A Vegan Cats Facebook-csoportnak több mint 7 ezer tagja van. A közösség tagjai olyan kérdéseket vitatnak meg egymással, hogy egy 10 hetes macskát már lehet-e vegán életmódra fogni, vagy még várjanak vele egy kicsit. A válasz egyértelmű: fogd azonnal vegán étrendre, véletlenül se haljon meg más állat azért, hogy a macskád jóllakjon.
De itt van két pitbull is, akik vegán étrendet követnek gazdájuknak köszönhetően.
A kutya és a macska is ragadozó állat. Persze a hús mellett szükségük van zöldségre és gyümölcsre is, de nem ezek alkotják étrendjük nagy részét. Nem erre tervezték őket. Egyáltalán nincs az rendben, hogy azért, mert mi, emberek aktívan pusztítjuk a környezetünket, és ahelyett, hogy felelősséget vállalnánk érte, kitaláljuk, hogy a kutyákból és a macskákból faragjunk vegán állatokat. Mert sokkal könnyebb mással elvégeztetni a piszkos munkát, ráadásul olyannal, aki teljesen ki van szolgáltatva nekünk, mintha mi tennénk a környezetünk megóvásáért. Lehet nemsokára jönnek majd az olyan mozgalmak, melyek aláírásgyűjtésbe kezdenek és azért tüntetnek majd, hogy fogják vegán étrendre az állatkerti oroszlánokat. Ahelyett, hogy elfogadnák a természet rendjét.