A BKK-t politikai indíttatású, szervezett informatikai támadás érhette
2017.07.29. 09:28
Szervezett — informatikai és kommunikációs — támadás indult a Budapesti Közlekedési Központ online jegy- és bérletvásárlási rendszere ellen. Az ellenzéki sajtó által etikus hekkerként bemutatott 18 éves fiú az Indexszel együttműködve indított kommunikációs hadjáratot, felvezetve az utóbbi évek legsúlyosabb informatikai támadását a vizes vb-re időzítve — tudta meg a Magyar Idők.
A lap azt írja, pontos és rögzített eseménysor bizonyítja, hogy szervezett lejáratókampányt indított az ellenzéki sajtó a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) online jegy- és bérletvásárlási rendszere ellen.
Az egész akció a felvezetése volt a vizes vb-vel egy időben debütáló szolgáltatás elleni példátlan erejű informatikai támadásnak. Ugyanis a lap birtokába jutott dokumentumokból kiderül: a 18 éves fiatal a BKK online jegy- és bérletértékesítési rendszerébe annak indulásának másnapján, július 14-én, pénteken
- 12 óra 49 perckor regisztrált be;
- majd 1 óra 49 perccel később, 14 óra 38-kor az ügyfél jogellenes, manipulált vásárlási tranzakciót hajtott végre (a termék árának átírásával — POST requestben — 50 forintért vásárolt havibérletet), amit a szolgáltató T-Systems érzékelt;
- ezt követően 11 perc múlva, 14.49-kor a hekker e-mailt küldött a shop@bkk.hu címre, annak ellenére, hogy már a regisztráció során felhívták a figyelmét arra, hogy panasz, megjegyzés küldése kapcsán a bkk@bkk.hu a megfelelő levelezési cím.
Azonban a rossz címre küldött levél a hekkelés tényének beismerésén kívül fontos önvallomást is tartalmaz:
…a MÁV-nál például teljesen ingyen vehettem jegyet, de a Szerencsejáték Zrt. oldalán is tudtam magamnak pénzt kreálni.”
A fiatalember a levélben még egy szarkasztikus gondolatsort is megengedett magának, a közbeszerzéseket korruptnak kikiáltva, de alul jelezve, hogy ezt nem gondolta komolyan. A hekker azonban rövid időn belül – 22 perc alatt – rájött, hogy rossz helyre küldte a levelét, és a kelleténél több adatot osztott meg benne. A jelentésben az is olvasható, hogy
A jelentés szerint az utólagos szerkesztést igazolja, hogy a tartalmi törlések ellenére az aláírás alatt ott maradt a közbeszerzésekkel kapcsolatos utalás.
Újabb 22 perc múlva az ifjú hekker tettéről az Index már szinte mindent tudott, mivel a hírportál az eset kapcsán részletes kérdéssorral kereste meg a BKK-t. Az Index a levelében az első, 14.49-kor a hibás címre – shop@bkk.hu – küldött írásra utal, nem pedig a hivatalos címre küldött megkeresésre.
Még egy óra sem telt el a kérdések továbbítása óta, az Index már címlapon hozta: Meghekkelhető a BKK rendszere, bármennyiért lehet jegyet venni.
A 16.31-kor megjelent cikkben a szerző leírja, hogy megkérdezték a BKK-t, de azok még nem adtak választ. A lap mindezt annak tudatában írta le, hogy a társaságnak egy óra sem állt rendelkezésre az információk ellenőrzésére, a válaszok összeállítására és azok jóváhagyására.
Az ügyben információs rendszer vagy adat megsértésének vétsége miatt indult nyomozás, amelyben e hekkert később bűncselekmény elkövetésével gyanúsították meg. A fiatalember akciója úgy tűnik, csak felvezetés volt, mivel
Az erről készült jelentés szerint a rendszert több alkalommal szándékos túlterheléses és a sérülékenységre irányuló támadás érte. A szolgáltatást a szervezett támadók harmincszoros terhelésnek tették ki. A másodpercenként keletkező naplóbejegyzések száma az átlagos 300-400-ról 13 ezer fölé ugrott, ami óránként közel 47 millió bejegyzést jelent. Ennek hatására a felhasználók nem tudták elérni rendszert. A dokumentum megjegyzi,
- a BKK és a T-Systems rendszereit felváltva, összehangoltan terhelték;
- a kibertámadás kiterjedt a BKK Infóra és az okostelefonos Futár applikációra is.
Ezért a városvezetés tényként kezeli, hogy az ismeretlen elkövetők káoszt akartak kelteni a világbajnokság idején.