Minden, amit a 25. Sziget Fesztiválról tudnod kell
2017.07.27. 21:28
1993-ban 43 ezer fizetős néző érkezett, 2016-ban 496-ezren voltak a Szigeten. 1993-ban az egy hét alatt volt 200 koncert, 80 film és 40 színházi előadás, manapság naponta van ennyi program a Szigeten, és a műfajok száma is hihetetlenül megsokszorozódott. 1993-ban 26 milliós költségvetésből gazdálkodtak a szervezők – a jubileumi Sziget 6,3 milliárd forintból áll össze. Az elmúlt 24 évben összesen 7 millió 928 ezer látogató volt kíváncsi Magyarország legnagyobb turisztikai attrakciójára. A 25. Szigeten várják a szervezők a kezdetektől számított 8 milliomodik látogatót.
A különleges jubileumi alkalom különleges himnuszt kíván meg:
Egy biztos, hogy a magyaroknak a Sziget annyit jelent, mint "A fesztivál életérzés", ami generációk számára nyújtott meghatározó közösségi élményt az elmúlt negyed évszázadban. A magyarországi 16 évesnél idősebb lakosság 15%-a személyes élménnyel rendelkezik a rendezvény kapcsán, mivel több mint 1,2 millió magyar ember látogatta már meg a rendezvényt legalább 1 alkalommal, de a személyenkénti átlaglátogatás száma 3,4.
A Sziget feltűzte Budapestet a nemzetközi fesztiváltérképre. A fesztivál hatalmas utat járt be az elmúlt 24 évben, és lett egy baráti társaság egyhetes zenés piknikjéből Európa kétszer is legjobbnak választott nagyfesztiválja, a legnagyobb presztízsű elismerés a szakmában, az European Festival Award "legjobb zenei felhozatal” díjának tulajdonosa és a 2016-os fesztivál megkapta a "nemzetközi fellépők kedvenc fesztiválja” díját is.
A Sziget az egyik legmenőbb és legismertebb hazai márka lett. Azon túl, hogy hazánkban a legsikeresebb és legmenőbb brandnek a Szigetet választották, mára már ez a legismertebb magyar márka a nagyvilágban is.
A Szigetre érkező látogatók több mint 13 milliárd forintot költenek el Magyarországon, miközben a rendezvény költségvetésének kevesebb mint 1%-a közpénz, addig a fesztivál által generált adó- és járulékbevétel a támogatás majd százszorosával, közel 5 milliárd forinttal gazdagítja évről évre a központi költségvetést. A Sziget az elmúlt 24 év alatt megközelítőleg 100 milliárd forinttal járult hozzá Magyarország GDP-jéhez.
A Szigetnek köszönhetjük például, hogy Magyarországon a világzene egyre ismertebb lett. Az elmúlt tizenhét évben a Világzene színpad kirívó nemzetközi rangra tett szert, lévén a műfaj valamennyi kiválósága fellépett rajta, másrészt azért, mert folyamatosan érzékenyen reagált az újabb és újabb világzenei trendekre, hullámokra. A Sziget mindig fontosnak tartotta a roma kultúra terjesztését és népszerűsítését. A hazai cigányzenészek és nemzetközi sztárok tucatjaival találkozhatunk évente a fesztiválon. Emellett beszélgetések és előadások formájában az LMBTQ-közösség is több alkalommal képviseltethette magát a Sziget fórumain.
A Hungarikum Falu rengeteget tett azért, hogy a magyar népi kultúra ismertebb legyen hazánk határain túl is. A fesztivál a kezdetektől fogva helyt ad a Civil Szigetnek, amelyben a pályázaton kiválasztott szervezetek immár 25. alkalommal aktív részesei az eseménynek. Kiemelt figyelmet kapnak a mozgássérült szigetesek is. Amellett, hogy a Sziget teljesen akadálymentes, Mozduljunk ki! néven egy hazánkban egyedülálló kezdeményezés is elindult tavaly a Szigeten, melynek célja, hogy a mozgássérült fiatalok közül mind többen át tudják élni a társas események, koncertek, fesztiválok nyújtotta élményeket. A Sziget legnagyobb látványosságainak számítanak évek óta a Nagy Utcaszínházak, minden évben más-más országból érkező hatalmas performanszok, melyekkel javarészt csak a Szigeten találkozhat a nagyérdemű.
2017-ben a Sziget tovább fejleszti a már megkezdett környezettudatos tevékenységét, a fenntartható fesztiválozás és ennek kommunikációja terén. Ennek egyik hatalmas és környezetvédelmi szempontból rendkívül jelentős lépése lesz – amennyiben az engedélyeket is megkapják rá – az ivóvíz pazarló használatának radikális visszaszorítása, mégpedig a Duna vizének felhasználásával. A terv szerint, miután a szervezők több ezer köbméter vizet fordítanak pormentesítésre, ballaszt tartályokba súlynak, vagy egyéb célokra, ezt a mennyiséget nem ivóvízből, hanem a Duna vizéből fedeznék. A tavaly megújított környezetvédelmi programnak köszönhetően naponta a fesztivál ideje alatt 140-150 m3 szelektív hulladékot gyűjtöttek be. Az összesen begyűjtött hulladék 35%-a került újrahasznosításra.
Az idei évben immáron 5 Recycling Centerben lehet hulladékokat ajándékokra cserélni, és 150 ponton lesz majd lehetőség a szelektív gyűjtésre. Ettől az évtől kezdve megtiltják az összes vendéglátóhelynek az eldobható műanyag evőeszközök és tányérok használatát. Helyette fából és lebomló anyagból készült termékeket kell, hogy használjanak. Mostantól a kereskedőknél sem lehet majd műanyag zacskókban vásárolni, hanem papír vagy más lebomló anyagokból készültet kell használniuk. A környezetvédelmi akciók bevezetésében és a szelektív hulladék lebonyolításában mintegy 50 önkéntes vesz majd részt.
A fizetésekkor korábban alkalmazott kártyás és órás lehetőségek mellett idén – egy újítás révén – már applikációval is lehet fizetni.
A kártyaegyenleg, kártyatörténet, letiltás funkciók mellett bankkártyával is feltölthető az egyenleg az applikáción keresztül. Sőt, a Sziget vendégei idén közvetlenül az applikáción keresztül igényelhetnek Festipay kártyát, amit a jegybeváltásnál kézhez kapnak. Így teljesen elkerülhetik a sorban állásokat a Festipay feltöltőpontoknál.