Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Minden, amit a 25. Sziget Fesztiválról tudnod kell

Horváth József György

2017.07.27. 21:28

Immár 25. alkalommal indulnak meg a hosszú, tömött sorok a Hajógyári-sziget felé. Negyed évszázad alatt sok minden megváltozott, de a szlogen 1993 óta egy és ugyanaz: "itt mindent szabad, de semmit nem muszáj". Augusztus 9-16. között újra Sziget Fesztivál!
A fejlődés útján

1993-ban 43 ezer fizetős néző érkezett, 2016-ban 496-ezren voltak a Szigeten. 1993-ban az egy hét alatt volt 200 koncert, 80 film és 40 színházi előadás, manapság naponta van ennyi program a Szigeten, és a műfajok száma is hihetetlenül megsokszorozódott. 1993-ban 26 milliós költségvetésből gazdálkodtak a szervezők – a jubileumi Sziget 6,3 milliárd forintból áll össze. Az elmúlt 24 évben összesen 7 millió 928 ezer látogató volt kíváncsi Magyarország legnagyobb turisztikai attrakciójára. A 25. Szigeten várják a szervezők a kezdetektől számított 8 milliomodik látogatót.

A különleges jubileumi alkalom különleges himnuszt kíván meg:

Mit adott nekünk a Sziget?

Egy biztos, hogy a magyaroknak a Sziget annyit jelent, mint "A fesztivál életérzés", ami generációk számára nyújtott meghatározó közösségi élményt az elmúlt negyed évszázadban. A magyarországi 16 évesnél idősebb lakosság 15%-a személyes élménnyel rendelkezik a rendezvény kapcsán, mivel több mint 1,2 millió magyar ember látogatta már meg a rendezvényt legalább 1 alkalommal, de a személyenkénti átlaglátogatás száma 3,4.

A Sziget feltűzte Budapestet a nemzetközi fesztiváltérképre. A fesztivál hatalmas utat járt be az elmúlt 24 évben, és lett egy baráti társaság egyhetes zenés piknikjéből Európa kétszer is legjobbnak választott nagyfesztiválja, a legnagyobb presztízsű elismerés a szakmában, az European Festival Award "legjobb zenei felhozatal” díjának tulajdonosa és a 2016-os fesztivál megkapta a "nemzetközi fellépők kedvenc fesztiválja” díját is.

Január 11-én a késő esti órákban osztották ki a 2016-os évet értékelő, a nemzetközi fesztiválszakma legnívósabb díjának számító European Festival Awardot. A Sziget Szervezőiroda ismét több kategóriában, a legjobbak közt várta a végeredményt. A hollandiai Gröningenben hatalmas magyar siker született: a Sziget lett a “Fellépők Kedvenc Fesztiválja”. Ezzel – a korábbi elismerésekkel együtt – a Sziget már minden kategóriát megnyert, amit csak lehetett.

A Sziget az egyik legmenőbb és legismertebb hazai márka lett. Azon túl, hogy hazánkban a legsikeresebb és legmenőbb brandnek a Szigetet választották, mára már ez a legismertebb magyar márka a nagyvilágban is.

Rengeteget profitál Magyarországnak

A Szigetre érkező látogatók több mint 13 milliárd forintot költenek el Magyarországon, miközben a rendezvény költségvetésének kevesebb mint 1%-a közpénz, addig a fesztivál által generált adó- és járulékbevétel a támogatás majd százszorosával, közel 5 milliárd forinttal gazdagítja évről évre a központi költségvetést. A Sziget az elmúlt 24 év alatt megközelítőleg 100 milliárd forinttal járult hozzá Magyarország GDP-jéhez.

A számszerűsíthető gazdasági hatások (a GDP-hez való hozzájárulás, adóbevételek, munkahelyteremtés) mellett komoly, hosszabb távon ható turisztikai előnyt is jelent az országnak a fesztivál, hiszen az általa generált nemzetközi kereslet növeli Budapest és Magyarország nemzetközi ismertségét, elismertségét. Bár az első Diákszigeteken még nem voltak jellemzők a külföldről érkező vendégek, már '95-ben a hetijegyek 15%-át a határokon túl adták el. Ez a szám aztán folyamatosan növekedett, s ma már a szigeten évente 80-85 ezer külföldi fordul meg, ami megközelítőleg 650.000 vendégéjszakát generál a hazai turizmusnak egy évben. A Szigetre amellett, hogy 100 országából érkeznek vendégek, kellően hozzájárul Budapest trendi, fiatalos imázsának kiépítéséhez is. A Sziget egy hét alatt megtermeli Magyarország egy teljes évben történt külföldi vendégéjszakáinak közel 5%-át. S ha összegezni akarunk, akkor a 24 év szigetes heteit összeadva mintegy 7 millió vendégéjszakát hozott a hazai turizmusnak.

A Szigetnek köszönhetjük például, hogy Magyarországon a világzene egyre ismertebb lett.  Az elmúlt tizenhét évben a Világzene színpad kirívó nemzetközi rangra tett szert, lévén a műfaj valamennyi kiválósága fellépett rajta, másrészt azért, mert folyamatosan érzékenyen reagált az újabb és újabb világzenei trendekre, hullámokra. A Sziget mindig fontosnak tartotta a roma kultúra terjesztését és népszerűsítését. A hazai cigányzenészek és nemzetközi sztárok tucatjaival találkozhatunk évente a fesztiválon. Emellett beszélgetések és előadások formájában az LMBTQ-közösség is több alkalommal képviseltethette magát a Sziget fórumain.

Kiállás a nemzeti hagyományok mellett

A Hungarikum Falu rengeteget tett azért, hogy a magyar népi kultúra ismertebb legyen hazánk határain túl is. A fesztivál a kezdetektől fogva helyt ad a Civil Szigetnek, amelyben a pályázaton kiválasztott szervezetek immár 25. alkalommal aktív részesei az eseménynek. Kiemelt figyelmet kapnak a mozgássérült szigetesek is. Amellett, hogy a Sziget teljesen akadálymentes, Mozduljunk ki! néven egy hazánkban egyedülálló kezdeményezés is elindult tavaly a Szigeten, melynek célja, hogy a mozgássérült fiatalok közül mind többen át tudják élni a társas események, koncertek, fesztiválok nyújtotta élményeket. A Sziget legnagyobb látványosságainak számítanak évek óta a Nagy Utcaszínházak, minden évben más-más országból érkező hatalmas performanszok, melyekkel javarészt csak a Szigeten találkozhat a nagyérdemű.

2017-ben a Sziget tovább fejleszti a már megkezdett környezettudatos tevékenységét, a fenntartható fesztiválozás és ennek kommunikációja terén. Ennek egyik hatalmas és környezetvédelmi szempontból rendkívül jelentős lépése lesz – amennyiben az engedélyeket is megkapják rá – az ivóvíz pazarló használatának radikális visszaszorítása, mégpedig a Duna vizének felhasználásával. A terv szerint, miután a szervezők több ezer köbméter vizet fordítanak pormentesítésre, ballaszt tartályokba súlynak, vagy egyéb célokra, ezt a mennyiséget nem ivóvízből, hanem a Duna vizéből fedeznék. A tavaly megújított környezetvédelmi programnak köszönhetően naponta a fesztivál ideje alatt 140-150 m3 szelektív hulladékot gyűjtöttek be. Az összesen begyűjtött hulladék 35%-a került újrahasznosításra.

Az idei évben immáron 5 Recycling Centerben lehet hulladékokat ajándékokra cserélni, és 150 ponton lesz majd lehetőség a szelektív gyűjtésre. Ettől az évtől kezdve megtiltják az összes vendéglátóhelynek az eldobható műanyag evőeszközök és tányérok használatát. Helyette fából és lebomló anyagból készült termékeket kell, hogy használjanak. Mostantól a kereskedőknél sem lehet majd műanyag zacskókban vásárolni, hanem papír vagy más lebomló anyagokból készültet kell használniuk. A környezetvédelmi akciók bevezetésében és a szelektív hulladék lebonyolításában mintegy 50 önkéntes vesz majd részt.

Innováció a pénzügyekben is

A fizetésekkor korábban alkalmazott kártyás és órás lehetőségek mellett idén – egy újítás révén – már applikációval is lehet fizetni.

A kártyaegyenleg, kártyatörténet, letiltás funkciók mellett bankkártyával is feltölthető az egyenleg az applikáción keresztül. Sőt, a Sziget vendégei idén közvetlenül az applikáción keresztül igényelhetnek Festipay kártyát, amit a jegybeváltásnál kézhez kapnak. Így teljesen elkerülhetik a sorban állásokat a Festipay feltöltőpontoknál.

 

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére