Multik vs. magyar kereskedõk: veszélyben a vidék ellátása?
2017.06.19. 17:28
Az elmúlt években egyre inkább háttérbe szorultak a magyar élelmiszer-kereskedők a multikkal szemben. Aggodalomra ad okot, hogy az élelmiszer-kereskedelem forgalmának százalékos megoszlása 2007-ben még csak 55,6 - 44,4 volt a multik javára, azonban 2015-ben ez az arány már 60,9 - 39,1 volt újfent a multik javára. 2007 óta a szakadék egyre szélesebb, a multinacionális vállalatok egyre nagyobb részt sajátítanak ki maguknak a magyar piacon, háttérbe szorítva a nemzeti élelmiszer-kereskedőket.
Aggodalmunknak hangot adva, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkárát, Neubauer Katalint kérdeztük a fennálló helyzetről.
888: Miért alakul így a helyzet? Mit lehet a multik évről-évre növekvő forgalmi fölénye, és a magyar kereskedők forgalmának csökkenése ellen tenni?
Neubauer Katalin: Ez egy világpiaci tendencia, azonban minden országban meg tudnak erősödni a legjobb nemzeti hálózatok, illetve azok a kiskereskedelmi vállalkozások, amelyek motiváltak és fejlődőképesek, vagy új megoldásokat keresve rugalmasan alkalmazkodnak a változó piaci kihívásokhoz. Az MNKSZ érdekképviseleti tevékenységével segíti a hazai piaci szereplőket, felhívja a figyelmet a kereskedelmi tevékenységet folytató magyar vállalkozások jelentőségére és nehézségeire.
888: Miért lenne fontos a magyar társadalomnak, hogy ez a tendencia - amit a grafikon is mutat - megváltozzon?
Neubauer Katalin: A magyar élelmiszer feldolgozóipar termékei kiszámíthatóan és hosszútávon csak a hazai kereskedelmi egységek polcain jelennek meg, ezért hazánk elemi érdeke, hogy a lehető legerősebb maradjon a magyar kereskedelem. Hozzá kell tenni, hogy Magyarországon mintegy 3 millióan vidéki kistelepüléseken élnek, ahol a vásárlók a mindennapi kenyerük mellett továbbra is szeretnék megvásárolni a multik számára jelentéktelen, kisebb termelőkapacitással bíró hazai gyártók termékeit. Minden magyar ember számára fontos, hogy a tradicionális ízek és termékek továbbra is megmaradjanak, de ezért tenni kell.
888: Mit tud tenni a szövetség (MNKSZ) a tendencia megfordítása érdekében?
Neubauer Katalin: Az MNKSZ felhívja a jogalkotók figyelmét a tendencia veszélyeire, összefüggéseire, illetve a hazai kereskedelmi vállalkozások nemzetgazdasági szerepére és abban kéri a Kormányzat segítségét, hogy módosítsák a hazai kereskedőket - multinacionális versenytársaikhoz képest - hátrányosan érintő jogszabályokat.
888: Mi lenne a legnagyobb segítség a magyar kereskedőknek, hogy fel tudják venni a versenyt a multikkal?
Neubauer Katalin: Az MNKSZ véleménye szerint, jelen piaci körülmények között az jelentené a legnagyobb segítséget, ha a Kormányzat a fogyasztói igények egyre magasabb színvonalú kielégítése érdekében célirányos pályázati rendszerrel támogatná a hazai kereskedelmi vállalkozások fejlődését.
Csak felsorolásként, ezek lennének a fejlesztendő és támogatandó területek:
- a kereskedelem informatikai fejlesztése
- digitális kompetenciák fejlesztése
- energia- és gazdasági hatékonyság növelés
- humánerőforrás menedzsment fejlesztése
- vállalkozói ismeretek bővítése
- munkaerő megtartó programok támogatása
- kereskedelmi dolgozók továbbképzése
- e-kereskedelem fejlesztése
- vásárlási környezet színvonalának javítása
- európai uniós jogharmonizációból származó kötelező fejlesztések támogatása
A fent említett területeken hatalmas különbség tapasztalható a hazai és a multinacionális versenytársak között, pályázati támogatás nélkül pedig a hazai kereskedelmi vállalkozások leszakadása várható. A folyamatosan növekvő versenyhátrányhoz nagyban hozzájárul, hogy Magyarországon a privatizáció óta, de főként Európai Uniós csatlakozásunkat követően a multinacionális érdekek kerültek előtérbe, és a jogszabályok is sok esetben háttérbe szorítják a hazai kereskedelmi vállalkozásokat.
888: Mit javasol ez ügyben az MNKSZ?
Neubauer Katalin: Az MNKSZ javasolja, hogy mielőbb kerüljenek módosításra azok a törvények és rendeletek, amelyek a magyar kereskedőket a multinacionális versenytáraikhoz képest nagyobb mértékben sújtják és számukra túlzó anyagi és adminisztratív terheket jelentenek.
888: Milyen támogatókat és milyen szövetségeket keres az MNKSZ, hogy ezen céljait elérje?
Neubauer Katalin: Szövetségünk nyitott minden olyan szakmai együttműködésre, amely törekvéseinket, azaz tagjaink fejlődését szolgálja.
888: Sajtóértesülésekből és kormányzati megszólalásokból egyre többször hallani, hogy a multik silányabb élelmiszereket hoznak be hazánkba. Hogy lehet ez ellen harcolni, Önök hogyan harcolnak ez ellen? Mit jelent a multik ilyen szintű viselkedése a kereskedési kultúra szempontjából? Hogy lehetne szabályozni, hogy ne bóvlit sózzanak ránk?
Neubauer Katalin: Fontosnak tartjuk, hogy Magyarországon jó minőségű áru kerüljön kereskedelmi forgalomba. A fogyasztói döntést azonban nagyon sok minden befolyásolja. A multinacionális gyártók és kerekedők hatalmas tudással rendelkeznek, amelyet részben a vásárlók befolyásolására használnak. Nem valószínű, hogy szabályozókkal fékezni lehetne az esetleg gyengébb minőségű külföldi termékek piaci jelenlétét. Célravezetőbb lehetne az egyre szélesebb körű tudatos vásárlói gondolkodás kialakítása, a nemzeti öntudatra nevelés, és a magyar termékekhez való kötődés erősítése.