Véget ért egy korszak a magyar közlekedésben
2017.05.08. 17:26
A mai napon, 2017. május 8-án lejárt a műszaki vizsgája az utolsó közforgalmú Ikarus 266-osnak, amit az Észak-magyarországi Közlekedési Központ encsi üzemegysége emiatt leselejtez. Ezzel egy 46 éves korszak zárult le Magyarország tömegközlekedésében.
A típust 1972 és 1990 között gyártották, 6600-nál is több készült belőle, melyből 5000-nél is több került a hazai Volán társaságokhoz. Ezek a buszok váltották ki a helyközi közlekedésből az úgynevezett faros Ikarusokat. A 70-es évektől kezdve a 2000-es évek közepéig az Ikarus 266-os jelentette vidéken "A" buszt, jellegzetes pattogása miatt talán sokan emlékeznek még a típussal való utazásokra.
A 2000-es évek elején kezdett el kikopni az utakról az Ikarus 266-os, több Volán ekkor selejtezte az utolsó darabokat, 2010-re a közlekedési társaságok kétharmada kivezette ezt a típust.
2014-ig Hevesből és Vasból is eltűnt a típus, Nógrádban pedig alig maradt hírmondónak egy-kettő a korábbi nagyobb állományból.
2015-ben, a Volánok Közlekedési Központokká való összevonása után szinte azonnal a Dél-Dunántúlról és Bács-Kiskunból is eltűntek a 266-osok, pedig a Pannon és a Kunság Volánnál még 2010 után is nagyobb számban közlekedett ilyen busz.
2016-ban selejtezték az utolsó dunántúli Ikarus 266-osokat, a Somló Volánnál maradt meg kettő egészen tavaly őszig.
2017-re csak Nógrádban és Borsodban maradt 266-os, Nógrádban tavasszal selejtezték az utolsót, Borsodban pedig a mai napon.
Ezzel lezárult tehát egy korszak, nemcsak az Ikarus 266-osok, hanem egyben a laprúgós buszok is búcsúznak az utakról, ezután már csak nosztalgia üzemben lehet utazni ilyen autóbuszokkal.
Végezetül néhány borsodi Ikarus 266: