Eddig bírták: korlátozni fogják a migránsok számát a német iskolákban
2017.04.25. 12:58
A németországi gimnáziumi tanárok országos szakszervezete (DPhV) szerint 35 százalékban kellene maximalizálni a bevándorló családból származó tanulók arányát a német iskolák osztályaiban.
Heinz-Peter Meidinger, az érdekképviselet vezetője német hírportálokon hétfőn idézett nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy
35 százaléknál nagyobb arány integrációs gondokhoz és a tanulók képességeitől elmaradó teljesítményhez vezet."
Azonban a 35 százalék nem merev határ, hanem csupán irányadó érték, amely a bevándorló származású tanulók integrációjáról végzett kutatásokból vezethető le – tette hozzá. Hangsúlyozta, hogy
a szakszervezet támogatja a szövetségi oktatási és kutatási miniszter, Johanna Wanka kezdeményezését a migráns tanulók számának korlátozásáról."
Egyben sürgeti, hogy a – tartományi hatáskörbe tartozó – közoktatásért felelős politikai testületekben kezdődjék meg a munka egy hatékony, rugalmas rendszer bevezetéséről. Heinz-Peter Meidinger aláhúzta, hogy az ügyről szakmai vitát kell folytatni, és nem szabad engedni, hogy azzal a pártok a közelgő választási kampányban visszaéljenek.
A regionális különbségek igen nagyok, ezért nem lehet az egész országban egységes szabályozást, egy merev kvótarendszert bevezetni, de gondoskodni kell arról, hogy ne legyenek osztályok, ahol a migránsok magas aránya miatt nem elsősorban németül, hanem az anyanyelvükön beszélnek egymással a tanulók, mert az ilyen környezet hátráltatja a társadalmi beilleszkedést és boldogulást – fejtette ki a miniszter.
A szövetségi statisztikai hivatal (Destatis) legutóbbi adatai szerint Németországban 17,1 millió migrációs hátterű – bevándorló vagy bevándorló családból származó – ember élt 2015-ben, ami a lakosság 21 százalékát jelenti, ami egyben történelmi csúcs is.
Az iskolás korúak körében még magasabb a migrációs hátterűek aránya, azonban a német oktatási rendszer nemzetközi összevetésben így is a középmezőny felső részéhez tartozik. Az Európai Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetnek (OECD) az iskolások képességeiről folytatott nemzetközi teljesítménymérési programja (PISA) tavaly decemberben bemutatott eredményei szerint Németország a 16. helyen áll a vizsgált 72 ország közül.