Botka tovább hazudik: az általa vezetett önkormányzat mégis bizniszelt a kisvállalkozókat tönkretevõ céggel
2017.03.20. 19:28
A Szeviép Szerkezet- és Vízépítő Zártkörűen Működő Részvénytársaság 2005–2010 között jócskán el volt látva állami, illetve önkormányzati megrendeléssel, amit közbeszerzéseken keresztül, önállóan vagy konzorciumban nyert el.
A botrányos múltú Szeviépet 2010-ben számolták fel. A cég végül 11 milliárdos adósságot halmozott fel, amellyel összesen 500 vállalkozónak tartoztak. A fizetés elmaradása nem akadályozta meg a céget abban, hogy rendre újabb és újabb alvállalkozókat vonjanak be azok helyett, akiknek nem fizettek. A Szeviép évekig sikeresen bújt ki a fizetési kötelezettségek alól.
Az Origo által áttekintett adatok alapján kiderült, hogy a szegedi önkormányzat többféle trükköt alkalmazott. Számos esetben alkalmaztak egyszerűsített – gyorsított vagy hirdetmény nélküli meghívásos – eljárási szabályokat alkalmaztak, hiszen úgy könnyebben lehet, „valakire kiírni” a közbeszerzést. A másik visszatérő elem az, hogy számos, a Szeviép által megnyert közbeszerzés esetében a becsült érték jóval meghaladta a nyertes – Szeviép – által megajánlott, és aztán a szerződésbe is belefoglalt árat. Nem csoda tehát, hogy a cég futószalagon nyerte a közbeszerzéseket.
A Szeviépnek nagyon jól ment a 2005–2010 közötti időszakban, ami az állami, illetve a költségvetési közbeszerzéseken való sikereket illeti. Ezeken a pályázatokon több mint 16 milliárd forintot nyert a cég. 2008-ban a Kóka János vezette Gazdasági és Közlekedési Minisztériumtól kaptak megbízást több mint 46 millió forint értékben, a MÁV-tól 315 millió forint értékben.
Emellett milliárdos megrendeléseket kaptak a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőtől, valamint a Maharttól is.
Feltűnően sok, közel hatmilliárd forintnyi megbízást kapott a Szeviép 2006–2010 között az Alsó-Tisza-vidéki Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóságtól, amely szervnek a székhelye véletlenül Szegeden van, és számos általa megrendelt projektnek szegedi kötődése volt.
Azonban a nyilvánosan elérhető adatok alapján 2005-ben a "Szeged szennyvíztisztításának és szennyvízcsatornázásának fejlesztése és bővítése” projekt keretében több mint 4,5 milliárd forint értékben kapott megbízást a cég.
Egy másik projekt során, a szegedi villamospálya korszerűsítésére 4,6 milliárd forintot kapott a cég Szegedtől. A két, összesen 9,2 milliárdos munkát konzorciumban nyerte el a Szeviép.
2008-ban, illetve 2009-ben a botrányos Ligetfürdő-építéssel kapcsolatban a Szeviép összesen közel hétmilliárd forintnyi megbízást kapott három szerződés keretében. Látszólag nem közvetlenül Szeged Város Önkormányzatától, hanem a Ligetfürdő Ingatlanfejlesztő és Fürdőüzemeltető Korlátolt Felelősségű Társaságtól, ami viszont ebben az időben 100 százalékban a szegedi önkormányzat tulajdonában volt. Vagyis, ismét teljesen egyértelmű, hogy a megbízó Szeged városa volt.
Botka László és az MSZP vezetése valószínűleg tudhatja, hogy hova tűnt az a 11 milliárd forint, amellyel a Szeviép adósa maradt alvállalkozóinak"
– mondta korábban Hollik István KDNP-s parlamenti képviselő.
Korábban az is kiderült, hogy 2008 közepétől egészen a 2010-es választások másnapjáig heti-havi rendszerességgel 1–20 milliós tételek kerültek Ujhelyi István MSZP-s EP-képviselő volt sofőrjének, Báló Tamásnak a cégéhez a Szeviép-leányvállalat Biztonsági Üzem Kft.-hez, összességében félmilliárd forint értékben. Báló Tamás jelenleg a Szegedi Közlekedési Társaság repülési üzletágának a vezetője. Szabó Bálint, aki a Szeviép-károsultakat képviseli, ezzel kapcsolatban azt mondta, teljesen egyértelmű, hogy Szegeden burkolt és tiltott pártfinanszírozás valósult meg.