Egyre inkább terjed a hittan a vallástalan családok körében
2017.03.06. 19:28
Kató Csaba, a főegyházmegye Hitoktatási Felügyelőségének szakmai vezetője nyilatkozott azon tapasztalatáról, miszerint egyre több család tiszteli meg a keresztény egyházakat azzal, hogy gyerekeiket hit- és erkölcstanoktatásra íratják be.
Az állami iskolák számára az etika- vagy a helyette választható hit- és erkölcstanoktatást 2013-ban vezették be a felmenő rendszerben, a 2016-2017-es tanévre már mind a nyolc osztályban oktatják a két tantárgy egyikét.
A történelmi keresztény egyházak adatai alapján a hittanra járó gyermekek száma, egyház szerint:
- Katolikus: 185.458 fő
- Református: 75.380 fő
- Evangélikus: 11.500 fő
Arról, hogy a hittanra beíratott gyerekek hány százaléka nem vallásos, a Magyar Katolikus Püspöki Konferenciának (MKPK), sem a Magyarországi Református Egyháznak (MRE), sem pedig a Magyarországi Evangélikus Egyháznak (MEE) nincs országos adata, belső felmérések alapján azonban számos tendenciáról lehet szót ejteni.
Az evangélikus hittanra járó gyermekek harmada például nincs megkeresztelve, másik harmada nem gyakorolja vallását. Ezt Kodácsy-Simon Eszter, az Evangélikus Hittudományi Egyetem Valláspedagógia Tanszékének vezetője nyilatkozta, hozzátéve, hogy településenként változó a tendencia, nagyvárosokban például sokkal több vallástalan, vagy vallását nem gyakorló család található, mint a falvakban.
Kató Csaba álláspontja szerint azonban a hagyomány, az adott egyházhoz való tartozás megmaradt a családokban, ez pedig kiegészül egy széles körben tapasztalható spirituális érdeklődéssel is.
Papp Kornél, az MRE zsinatának oktatási irodavezetője ugyanakkor ellentétes tendenciákról is beszámol. Elmondása szerint az apróbb falvakban tapasztalható erős hitélet miatt sok szülő dönt amellett, hogy gyerekével az etikaoktatást választja.
Mindhárom egyház számára ugyanakkor komoly kihívást jelent az, hogy a templomi közösség életét összekössék az iskoláéval. Kató Csaba úgy vélekedett, a plébániai közösségeket befogadóbbá kell tenni, és a szülőkkel történő kommunikációt is kiemelte, hiszen ezzel lehet a legtöbbet tenni a gyermek nevelését illetően. Az egyik legjobb lehetőség erre véleménye szerint az ünnepek, melyek összehozhatják a családot, az iskolai, és a templomi közösséget.