Nem a jéghegy miatt süllyedt el a Titanic
2017.01.03. 08:49
Szakértők azt állítják, hogy nem egy jéghegy, hanem egy hatalmas fedélzeti tűz okozhatta a Titanic katasztrófáját 1912-ben.
Több mint 1500 utas vesztette életét, amikor a Titanic 1912-ben, útban New York felé elsüllyedt. A katasztrófa okaként ezidáig azt tartották, hogy a hajó egy hatalmas jéghegynek ütközött, és emiatt süllyedt el. Most azonban új bizonyítékok kerültek napvilágra, amelyek azt bizonyítják, hogy egy hatalmas, három hétig észrevétlen tűz okozta a Titanic tragédiáját.
Bár szakértők már korában is elismerték, hogy tűz üthetett ki a fedélzeten, most olyan, ezidáig nem látott fényképeket vizsgáltak, amelyek egyértelműen bizonyítják, hogy a tűz, és nem a jéghegy volt a hajó pusztulásának elsődleges oka.
Senan Molony 30 évig kutatta a Titanic elsüllyedésének körülményeit, most azonban olyan fényképeket is vizsgált, amelyeket a hajót építő villamosmérnökök készítettek, még mielőtt elhagyta volna a belfasti hajógyárat. Ezeken a képeken jól látható egy 30 láb — körülbelül kilenc méter — hosszú fekete nyom, épp ott, ahol később a jéghegy átdöfte a hajótestet. Molony szerint tehát a hajó már sérült volt, amikor elhagyta a kikötőt.
Szakértők megerősítették, hogy a fekete nyomokat feltehetően tűz okozhatta, amely a kazánházban törhetett ki. A tüzet egy 12 férfiból álló csapat próbálta meg eloltani, de az gyorsan fékezhetetlenné vált. Ezt követően ütközött a hajó a jéghegynek, amit a meggyengült hajótest már nem bírt el és átszakadt.
A Titanic tisztjei állítólag szigorú utasítást kaptak a hajót építő cég elnökétől, hogy a 2500 utast ne tájékoztassák a tűzről. Molony azt állítja, hogy a hajó direkt fordítva állt be a southamptoni kikötőbe, nehogy az utasok meglássák az oldalán lévő fekete foltot. A tragédiát tehát a tűz, a jéghegy és a súlyos gondatlanság együtt okozta.
Molony szerint soha senki nem vizsgálta a fekete nyomokat a hajó oldalán. Az újságíró kohászati szakértőkkel is egyeztetett, akik azt mondták neki, hogy a magas hőmérséklet akár 75 százalékkal is meggyengítheti az acélt. Mindezek tudatában a Titanicot nem lett volna szabad vízre bocsátani.
2008-ban Ray Boston, aki 20 évig kutatta a katasztrófa körülményeit, azt állította, hogy a tűz a hajó sebességének vizsgálatakor, 10 nappal az indulás előtt üthetett ki. A szakértő szerint súlyos robbanások következtek volna be a fedélzet alatt, még mielőtt a hajó elérte volna New Yorkot.
1912-ben a hivatalos vizsgálatok arra jutottak, hogy a Titanic túl nagy sebességgel ment a jeges vízben, így a legénységnek esélye sem volt arra, hogy elkerülje a végzetes ütközést.