Exportakadémia határon innen és túl
2016.11.03. 00:00
A Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) évről évre azzal a céllal hirdeti meg Exportakadémia tréningjét, hogy olyan külpiac-orientált, gyakorlati és elméleti menedzsmenttudást adjon át, amellyel a hazai vállalkozások fejleszthetik képességeiket és bővíthetik exporttevékenységüket. Nos, az MNKH által kínált tananyag igencsak kelendőnek bizonyult, ugyanis október közepén már a kilencedik kurzus vette kezdetét és eddig több mint 170 magyar vállalkozás képviselője végezte el sikeresen. A tematika rendkívül szerteágazó, az Exportakadémia iránt érdeklődők széles körű ismereteket szerezhetnek a külkereskedelem területén, érintve többek között a stratégia- és márkaépítés, piacelemzés, finanszírozás vagy éppen kockázatkezelés témakörét.
A kilencedik MNKH Exportakadémia három részből áll, az elsőre október 19–20-án került sor, amelyen elismert trénerek és sikeres exportőrök tartottak előadásokat, például az üzleti környezet, a piacelemzés, illetve a marketingstratégia és menedzsment témáiban. A következő két alkalom időpontja november 2–3. és november 16–17., amikor a különböző forrásbevonási lehetőségekkel, valamint exportfinanszírozási megoldásokkal ismerkedhetnek meg a részt vevő cégek. A kezdő exportőrök számára indított képzésen túl a Kereskedőház két Haladó Exportakadémia felkészítést is lebonyolított, amely a már exporttapasztalatokkal rendelkező vállalkozásoknak szólt.
A mostani tréningsorozat nagy újdonsága, hogy az MNKH a határon túli magyar vállalkozások számára is elérhetővé teszi a képzést, így az Exportakadémia már novemberben eljut Szabadkára és Csíkszeredára is. – Az MNKH a magyar–magyar gazdasági kapcsolatok erősítésének jegyében terjesztette ki edukációs szerepvállalását Közép-Európa magyarlakta területeire. Szeretnénk, ha a külhoni cégek is elsajátítanák azt a tudást, amellyel bővíthetik exportkapacitásaikat, hozzájárulva a határ menti gazdasági együttműködések fejlődéséhez – foglalta össze a kezdeményezés mögött húzódó okokat Kun Gábor, az MNKH vezérigazgató-helyettese. A Kereskedőháznak nem ez az első lépése a határon túlra, jelenleg is hét régiós országban rendelkezik összesen húsz képviselettel. Az irodák kiemelt feladata, hogy összehozzák egymással a potenciális üzleti partnereket és konkrét üzleti lehetőségekhez segítsék a vállalkozásokat.
Az Exportakadémián megszerzett tudás gyakorlati alkalmazhatóságáról Gyimesi Lászlót kérdeztük, aki Mystic Nails Hungary nevű cégével maga is hallgatója volt az MNKH tréningjének, ma pedig már ő is előadásokat tart itt. A vállalkozás műköröm-alapanyagot gyárt és forgalmaz 25 országban, bevételei 80 százalékát az export teszi ki. – A tréningsorozat olyan technikai tudást ad, ami azonnal beépíthető a cég működésébe, az itt megszerzett információk mindegyike rendkívül hasznos volt – fogalmazott a Lokál Extrának. Gyimesi László pontosan tudja, mit is jelent, ha valaki a külpiacokon is aktív, hiszen ennek köszönheti vállalkozása növekedését. – Az első nemzetközi üzletünket a 2008-as válság idején kötöttük meg. Azt vettük észre, hogy miközben a versenytársaink sorra bedőlnek, mi a külföldi tevékenységünknek köszönhetően stabilan bővülünk – mutatott rá. A vállalkozó egy jó tanácsot is megfogalmazott azok számára, akik külpiacra lépésen törik a fejüket: figyeljenek oda a kulturális különbségekre, ugyanis a különböző piacokon uralkodó szokások okozhatnak meglepetéseket.