Köszönjük a Combinókat Demszky!
2016.07.01. 08:58
Tíz évvel ezelőtt, 2006. július 1-jén állt forgalomba Budapesten az első, 2001-es pályaszámú Siemens Combino Supra villamos. Hosszú idő után először érkezett új szerelvény a fővárosba.
Az átadási ceremónián együtt mosolygott az akkori BKV-vezérigazgató, a vállalattól botrányos körülmények között távozó Aba Botond és a horvátországi nyaralóval megáldott Demszky Gábor is.
Az új Combinók 2006-ban a 4-es és 6-os vonalára, azaz a nagykörútra kerültek, amely a legforgalmasabb viszonylat Budapesten. A járművek akkor a világ leghosszabb egyterű villamosai voltak a maguk 54 méteres hosszával. Ezt a rekordot azóta a szintén Budapesten pár hónapja forgalomba állt hosszú CAF Urbos villamosok vették át, ugyanis a baszk gyártó járművei két méterrel hosszabbak.
A megrendelt negyven villamos első példánya 2006. március 14-én érkezett meg, az utolsót pedig 2007 májusában szállították a magyar fővárosba. A negyven villamos vásárlására, valamint az egyéb járulékos beruházásokra – mint például a körúti pálya, a peron és a vezeték átépítése, a remizek átalakítása – negyvenmilliárd forintot költöttek.
A szerelvényeket mintegy kétéves késedelemmel szállította le a Siemens-Kiepe konzorcium, mert a járművek alumíniumvázát acélra cserélték. Ajtóhibák miatt Demszky Gábor akkori főpolgármester 2006. július végén leállíttatta a villamosokat, majd rongálások miatt az önkormányzati választásokig kivonták a szerelvényeket a forgalomból. Ez idő alatt egyébként a Siemens kicserélte a villamosok hajtóművét is.
Az évforduló alkalmából a BKV nyílt napot tart a szerelvényeknek helyet adó Hungária kocsiszínben.
(MTI)