Arculatot vált az MVM Csoport
2016.05.10. 00:00
Közel tíz év után vált arculatot a legnagyobb nemzeti tulajdonú energiaipari cég, az MVM Zrt. Dr. Bentzik Réka, az MVM Zrt. kommunikációs igazgatója a Lokálnak elmondta, a régi logó lecserélése azért vált szükségessé, mert a társaságcsoport mind üzleti stratégiájában, mind a vállalati kultúrában új irányt tűzött ki maga el.
– Miért volt szükség új arculatra?
Az MVM Zrt. vezetése a napokban fogadja el a társaság új, középtávú csoportszintű stratégiáját. A cégcsoport mind üzleti stratégiájában, mind pedig a vállalati kultúrában új irányt tűzött ki maga elé a következő évtizedre, amellyel legnagyobb nemzeti tulajdonú társaságként képes megfelelni a modern energetikai cégekkel szembeni elvárásoknak. Ez azonban nem működhet anélkül, hogy a társaság arculata ne követné az irányváltást. A logónak egy dinamikusan fejlődő, regionális szerepet vállalni képes, jövő- és ügyfélorientált társaság képét kell tükröznie, amire az elmúlt 10 évben használt arculati elemek nem voltak képesek. Az új logónak egyben ki kell fejeznie azt is, hogy a legnagyobb nemzeti tulajdonú, és a 4. legnagyobb árbevételű magyar cégről van szó, ezért döntöttünk az arculatváltás mellett, összhangban az új stratégiával.
– Miért nem felelt már meg az igényeknek a régi logó és arculat?
Az eddigi, „napocskás” logó nem fejezte ki sem a vállalatcsoport szerteágazó tevékenységét, sem pedig a társaság nemzetgazdaságban betöltött szerepét. Ezért olyan logóra volt szükség, amely maximálisan illeszkedik az innovációt szem előtt tartó stratégiához, versenyképes pozíciót biztosít a nemzetközi piacokon, megfelelően letisztult, ugyanakkor könnyebben felismerhető és felidézhető formavilágot hordoz, eloszlatva az állami tulajdonú cégcsoporthoz társított elavult imázst.
– Mik voltak a fő szempontok az arculat kialakításánál?
Kellően letisztultnak kellett lennie, ugyanakkor az eddigi arculatnál könnyebben felismerhető és felidézhető formavilágot kellett hordoznia. Az új logó megtervezésénél szem előtt tartottuk azt is, hogy az kellőképpen jellemezze az MVM Csoportra jellemző feladatok komplexitását. Ezért az új logó a cégcsoport nevét lépcsőzetesen építi be az új formavilágba. Egy olyan egységes arculati elemrendszert szerettünk volna megalkotni, amely bemutatja az MVM Csoport tevékenységi köreinek csoportosíthatóságát és a tagvállalatoknak keretet adó brandet. Összességében pedig az arculatnak hitelesen kell képviselnie a mindennapi életben megkerülhetetlen cégcsoport jövőbeli céljait.
– Hogyan érinti az arculatváltás a cégcsoport leányvállalatait?
Az arculatváltás május elejétől fogva az MVM Csoport valamennyi tagvállalatát érinti, így a cégcsoporton belüli egységes kép megmarad, sőt, az előző logókhoz képest tovább erősödik. Az MVM-en belül csoportokra bontottuk az egyes tagvállalatokat (pl. kereskedő cégek, szolgáltatók, energiatermelők), és az egyes csoportok azonos arculati színek mentén változtatják meg a logójukat. Így a társaságok logói a korábbiaktól eltérően nemcsak a cégnév feltüntetésében fognak egymástól eltérni, hanem színvilágukban is. Ettől azonban csak még áttekinthetőbbé válik majd az MVM Csoport felépítése a külső szemlélő számára is, valamint a korábbiakhoz képest sokkal jobban látszik majd, mennyire szerteágazó tevékenységet végez a nemzeti tulajdonú energetikai cég.
– Hogyan fog zajlani a teljes arculatváltás? Ez mennyi időt vesz körülbelül igénybe?
Az arculatváltás fokozatosan, a költséghatékonyság elvét figyelembe véve valósul meg. Ez azt jelenti, hogy ugyan a legfőbb arculathordozókat azonnal az új logóhoz igazítjuk, de az egyéb használati tárgyakat, melyeken szerepelnek az arculati elemek, csak az igények felmerülésekor cseréljük. Habár fontos szempont, hogy a társaságcsoport egységes arculattal jelenjen meg minden egyes munkavállaló, valamint az MVM-mel kapcsolatba kerülő partnerek felé, de még fontosabb, hogy állami tulajdonú cégként felelős és fenntartható gazdálkodást folytassunk.
– Mekkora költséggel jár ez a folyamat az MVM Csoport számára?
Az MVM az egyik legnagyobb cégcsoport Magyarországon, ahol a tagvállalatokkal együtt összesen több mint 8000 ember dolgozik. Ezt azért fontos, mert az arculatváltással járó feladatok alapvetően két részre oszthatóak. Az első feladat a 18 társaság arculatának megtervezése. Ezt a feladatot a Nemzeti Kommunikációs Hivatal verseny-újranyitásos eljárásában nyertes alvállalkozó 50 ezer forintért vállalta, társaságonként további 200 ezer forintért pedig az arculati kézikönyvön túl minden érintett cégre egyedileg készítettek többek között névjegykártya-, levélpapír-, boríték- és különféle ügyviteli dokumentumsablonokat. Az arculatváltás a honlapokat is érinti, ezek társaságonkénti költsége 990 ezer forint, az új arculathoz kötödő kutatást pedig egy pályáztatás útján kiválasztott tapasztalt kutatócég végzi, melynek összege 5,3 millió forint. A második feladat a használatban lévő arculathordozók cseréje. Egy ekkora szervezetben az arculatváltás legjelentősebb költségeit épp az összes telephelyen és épületen található logók és irányítótáblák, borítékok, névjegyek, levélpapírok, munkaruhák cseréje teszi ki, vagyis az egyébként is fogyó eszközök, amelyek többségének előállítását a társaságcsoporton belüli saját nyomdánkban végzünk. Csoportszinten az arculatváltás teljes költsége legfeljebb 300 millió forint lesz, melynek fedezetét a társaságcsoport üzleti tervében meghatározott, kisebb részben a kommunikációs, nagyobb részben pedig az üzemeltetési költségkeret biztosítja.
– Mik az MVM jövőképének főbb elemei és hogyan illeszkedik ezekhez az arculatváltás?
Az MVM Csoport új jövőképe olyan értékeket tart szem előtt, mint a versenyképesség, az ügyfélorientáltság, a regionális szerepvállalás, a jövőorientáltság, az innovativitás, a fenntarthatóság és az ellátásbiztonság. Ezek közül sok nem jelent meg eddig sem az MVM vállalati kultúrájában, sem pedig az üzletpolitikában, noha ezen célok kitűzése nélkül egyetlen XXI. századi energiaipari cég sem lehet sikeres. A társaság számára a jövőben kiemelten fontos, hogy pénzügyileg stabil maradjon, hatékonyság szempontjából regionális szinten a legjobbak közé tartozzon, dinamikus és piacorientált szervezeti felépítéssel rendelkezzen. Ezenkívül továbbra is célunk, hogy intézményi, vállalati és háztartási ügyfeleinket egyaránt megfizethető áron és magas színvonalon szolgáljuk ki. Eközben viszont az MVM-nek vezető szerepet kell betöltenie az energetikai és energiahatékonysági technológiák fejlesztésében, illetve élen kell járnunk a környezettudatos és alacsony karbonkibocsátással járó energiatermelésben, legyen szó akár a nukleáris, akár megújuló technológiákról. Mindezt pedig az új arculat foglalja egyetlen, jól értelmezhető keretbe.