Tarlós kontra állam
2016.01.22. 21:18
A főpolgármester és a kormány együttműködése sose volt igazán zökkenőmentes. Pláne, ha a budapesti tömegközlekedés finanszírozásáról van szó.
Tarlós István még tavaly keltett némi riadalmat azzal, hogy kijelentette: ha az állam nem hajlandó beszállni a településeket ellátó BKV-járatok (főleg a HÉV-ek) költségébe, akkor ő se lesz hajlandó finanszírozni azokat.
Tarlós István problémája a következő volt: a BKK és a BKV 26 agglomerációs település körülbelül 350 ezer lakosának utazását biztosítja, ami évente 16 milliárd forintba kerül – ebből persze lejön a 4 milliárdos jegybevétel, de a végén így 12 milliárdos költséget jelent a dolog. A főváros szerint ezt a szolgáltatást a közlekedési cég úgy biztosítja, hogy erre nem is lenne köteles. Ráadásul a véleményük szerint ez a pluszköltség nagyba járul hozzá a fővárosi közlekedés veszteségességéhez.
A főpolgármester még szeptemberben két pontban összegezte, hogy szerinte mi lehetne a megoldás:
- vagy kap a BKV központi kiegészítést,
- vagy az állam vegye vissza az agglomerációs járatok üzemeletetését.
Az Országgyűlés munkába is kezdett, hogy megoldja a 25 éve folyó vitát a BKV finanszírozásáról. De nem se sikerült a főpolgármester vágyainak megfelelő döntést hozni.
Decemberben ugyanis elfogadták azt a törvénymódosítást, miszerint a főváros bár több pénzt kap a kerületektől, de cserébe az adóbevételből kell megoldania a BKV finanszírozását. Ennek Tarlós finoman fogalmazva sem örült. Mivel szerinte a törvénymódosítás addig rendben van, hogy kap hárommilliárdot a főváros, de közben meg elvettek tőle hatot.
A főpolgármester elő is rántotta aduászát és kijelentette: amiért az állam gyakorlatilag felszámolja az agglomerációs közlekedést, a főváros nem ad több pénzt a Budapest környéki közlekedésre.
Január elején megkezdődött a főváros és az állam közeledése, méghozzá a lehető legmagasabb fokon. A főpolgármestert Orbán Viktor fogadta, hogy megbeszéljék a budapesti tömegközlekedés hosszú távú finanszírozását.
Tarlós az egyeztetés után ki is jelentette, hogy február 17-ig biztosan közlekedni fognak az agglomerációs járatok, mivel aznap fogadják el a főváros jövő évi költségvetését. De azt is megtudhattuk, hogy a főpolgármester és a miniszterelnök találkozóján elég fontos kérdéseket is sikerült megválaszolni, úgy mint:
- a jövőben nem Budapest feladatkörébe fog tartozni az agglomerációs közlekedés,
- az állam pedig átveszi a teljes HÉV-hálózatot.
Nemsokára jött Lázár János is, Miniszterelnökséget vezető miniszter, hogy a szokásos Kormányinfóján bejelenthesse:
A kormány és a főváros közötti tárgyalások megegyezéssel lezárhatóak. Az állam átveszi az agglomerációs közlekedés működtetését, és kész a HÉV átvételére is."
Lázártól azt is megtudhattuk, hogy a miniszterelnök utasította Seszták Miklós fejlesztési minisztert, hogy kezdje el kiszámolni mennyibe is fog kerülni az agglomerációs települések fővárosba irányuló közlekedése, aminek az összegét a jövőben a Volán és a MÁV közreműködésével a kormány állja majd.
Január 18-án meg is kezdődött az egyeztetést az átadásról a fejlesztési miniszter és főpolgármester között. A felek szerint az álláspontok szépen el is kezdtek közeledni.
Lázár János jött, és csütörtökön egy újabb Kormányinfón felmelegítette a vitát az állam és a fölpolgármester között azzal, hogy kijelentette: a főváros tartozik 12 milliárddal a MÁV-nak és jó lenne, ha ezt megadná.
Tarlós nem meglepő módon a szokásos pénteki sajtó tájékoztatóján nem értett egyet Lázárral.
nem tudom, hogy a miniszter úr miről beszél."
– jelentette ki.
Ugyanis a főpolgármester szerint az agglomerációs közlekedés biztosítására a bérleteladásokból államtól kapott pénzt, ahogy azt kell, úgy kifizették. Tehát nincs senkinek se joga 12 milliárd forintot követelni a fővároson.
egy huncut fillérrel sem tartozik a főváros a MÁV-nak"
– hangsúlyozta.
Azonban az újabb ütésváltás feltehetően nem akasztja meg az agglomerációs közlekedés átadásának tárgyalásait. Erre utal az is, hogy Tarlós a sajtótájékoztatón elmondta: hamarosan megoldódhat a kérdés, mivel további közös megbeszélésekre kerül sor közte Seszták Miklós között.
De azért is biztosak lehetünk az ügy megoldásában, mivel a főpolgármester eléggé eltökélt abban, hogy megszabaduljon az agglomerációs közlekedés finanszírozásától. Szóval nem valószínű, hogy egy ilyen apróság, mint vita 12 milliárdról keresztbe tegyen az átadásnak.
Tehát egyelőre, bár fennakadások vannak, úgy tűnik mindenki nyer:
- nyernek az utasok, mert továbbra is utazhatnak majd,
- nyer a főváros mert lekerül a válláról egy hatalmas teher,
- nyer az állami is, mert nem kell tovább hallgatnia a főváros panaszait.
Na, jó a nyugdíjasok lehet, hogy veszítenek, ugyanis a főpolgármester legszívesebben megszüntetné a 65 év felettiek kedvezményes utazásának biztosítását. Azonban erről csak a kormány dönthet, de majd csak megállapodnak erről is valahogy.