Ugrás a tartalomhoz
" Mi vagyunk Soros ellenzéke”
#ez történik
#Orbán Viktor
#belföld
#bevándorlás
#Soros György
#külföld
#fehér férfi
#demográfia
#sport
#Brüsszel
#vélemény
#tudomány
#terrorizmus
#egyetemimetoo

Te is drónt kaptál karácsonyra?

Sümeghi Lóránt

2015.12.25. 09:00

Már hazánkban is kaphatóak a professzionálisnak mondható drónok, azonban még mindig kérdéses, hogy mennyire jelenthetnek nemzetbiztonsági kockázatot, és hogyan lehet ellenük védekezni. Utánajártunk az ügynek.

Már hazánkban is kaphatóak a professzionálisnak mondható drónok, azonban még mindig kérdéses, hogy mennyire jelenthetnek nemzetbiztonsági kockázatot és hogyan lehet ellenük védekezni.

A világ nyugati felén már nem csak a híradásokban, hanem a műszaki cikkeket kínáló elektronikai boltok polcain is egyre gyakrabban bukkannak fel az automatizált, vagy kézi irányítású repülő szerkezetek. Az Egyesült Államokban milliós nagyságrendű azoknak a robotizált repülőknek, helikoptereknek a száma, amelyek már a lakosság számára is elérhetők. Az amerikai szövetségi repülési hivatal (FAA) közleményéből egyértelműen kiderül, hogy az eddig mérhetetlen precíz légiszabályozás még nem zárkózott fel teljes mértékben a rohamos sebességgel bővülő drón-piachoz.

A probléma elsősorban abból adódik, hogy a távirányítású repülők nincsenek pályához kötve, nem úgy működnek, mint az eddig gyermekjátékként kapható robotika-alapú kisautók. A termék lényegét pontosan az adja, hogy a szerkezetek – lévén, hogy repülnek – szabad mozgása garantált, egyedül a konzol hatótávolságának mértéke képes ezt korlátozni.

A drón elnevezés egy gyűjtőfogalom az összes olyan pilóta nélküli repülőgépre, amelyet automatizált vagy kézi irányítás által vezérelnek. Ellentétben a robotrepülőgéppel, mely – lévén saját maga a fegyver – használatakor megsemmisül, a pilóta nélküli repülőgép, léghajó vagy helikopter többször is felhasználható a bevetések során.

Ebből kifolyólag egy szabad felhasználásra, rekreációs tevékenységből vásárolt repülő szerkezet akár két kilométeres távolságot is meg tud tenni, amennyiben a tulajdonos pénztárcája azt megengedi. Így már nem is olyan meglepő, amikor olyan esetekről hallunk, hogy különböző távirányítású helikopterek képesek akár repterekre is berepülni és ezzel megzavarni a le- és felszálló utasszállító repülőgépek röppályáját.

A légügyi hatóságokat a szabályozások szigorítására pontosan az ilyen, már több ízben is előforduló éles helyzetek sarkallták. Az Egyesült Államokban bejelentési kötelezettség terheli a tulajdonosokat, így a bármilyen kétes eset után megállapítható, hogy kinek a nevéhez kötődik a robot. Továbbá úgynevezett „No Flight Zone”-ok (repülési tilalom alatt álló zónák) megjelölését is bevezették, amelyek leginkább reptereket, stratégiai erőműveket és katonai támaszpontokat tartalmaznak.

Többféle drón típus létezik. Elsősorban a távirányítású helikoptereket érdemes elválasztani a repülőktől. A multikopterek három, négy, öt, hat, vagy nyolc rotorral ellátott mini-szerkezetek, amelyek képesek a függőleges le- és felszállásra is egyaránt, így nincs szükségük kifutópályára. A repülők között megkülönböztetünk felderítésre, szállításra, tüzérségre szakosodott feladatokra és zavarórepülésre specializálódott szerkezeteket. A helikopterek és repülőgépek irányítását távvezérlés alapján, különleges konzolok és monitorok segítségével lehet a földről irányítani.

Továbbá bizonyos etikai irányelvek is megfogalmazódtak annak érdekében, hogy a mindennapi ember életét ne nagyon zavarhassák a drón-fanatikusok. Ilyen például a magánélet tiszteletben tartására kiadott direktíva, amely magánemberek privát szféráját is egyfajta tilalmi zónaként kezeli.

Azonban Európában és hazánkban még nem sikerült egy olyan komplex, szabály-csomagot összeállítani a drónokkal kapcsolatban, amelyet a hivatalos szervek közérthetően tudnának a a fogyasztók felé kommunikálni. Magyarországon a Nemzeti Közlekedési Hatóság már 2014-ben elkezdett a szabályozás előkészítésével foglalkozni, azonban egyelőre ez még csak a honvédelem kapcsán került napirendre.

Bár az NKH kiemelte, hogy a piacon, szabadon hozzáférhető pilóta nélküli repülőket nem tiltani, hanem csak ésszerűen szabályozni szeretnék, még mindig nem igazán világos, mi is pontosan a magyar állam hivatalos álláspontja a kérdéssel kapcsolatban.

Ha nincs szigorú szabályozás, mi lesz a közbiztonsággal?

Egy évvel ezelőtt az európai futball szerelmesei elsőként a szerb-albán mérkőzés keretében ismerkedhettek meg a drón-technológiával. A mérkőzést még félbe is szakította a játékvezető, miután egy albán zászlót erősítettek a robot-repülőre és azzal szálltak be a nyitott stadion területére. Az akkor még csak egy rossz tréfára hajazó akció, az idei, novemberi párizsi merénylet sorozat után már egészen más értelmezési keretet nyert.

A drónokkal kapcsolatos félelem ugyanis nem megalapozatlan. Annak ellenére, hogy a jelenleg kapható robot-repülők viszonylag korlátozott repülésidővel és szállítókapacitással rendelkeznek, egy-egy apróbb, két kilót meg nem haladó robbanótöltetet képesek lennének öt vagy tíz perc erejéig a levegőben tartani.

A fogyasztói szegmens által elérhető repülő-szerkezetek általában nem rendelkeznek nagy teljesítményű akkumulátorokkal, ezáltal korlátozódik hatótávolságuk is. A legprofesszionálisabb drónok maximum két kilométeres hatósugárral képesek működni, irányításuk különleges szoftver és táblagépek segítségével történik. Hazánkban egy négy rotoros távvezérlésű helikopter, amely kamerával is el van látva megközelítőleg fél millió forintba kerül.

A most közelgő, Franciaországban megrendezésre kerülő Labdarúgó Európa-bajnokság kapcsán már egészen ijesztően hat az a tény, miszerint tíz perc alatt bármelyik stadion belülről megközelíthetővé válik a levegőből. A néhol százezres tömegeket is befogadó nemzeti stadionok rendre nyitottak, így az sem kizárható, hogy több robbanóanyagot szállító drón is képes lenne pusztító hatást kiváltani.

Kerülhet-e nagy teljesítményű rakétahordozó-drón a terroristák kezébe?

Fontos leszögezni, hogy a közvélekedéssel ellentétben, nem csak egyféle drón létezik. Az Egyesült Államokban több mint 17 000 típust tartanak nyilván, amelynek csak egy töredéke szabad felhasználású. Ebből kifolyólag a drón-piac nagy része látens, azaz kizárólag a hadiiparon belül működő iparág. A hadi titkok alapján megépített, több millió dolláros bombázó-drónok ebből kifolyólag természetüknél fogva nem kerülnek ki a fogyasztói szemek elé.

Így feltehetően minimális annak az esélye, hogy akár az Iszlám Állam, vagy más dzsihádista szervezet képes legyen professzionális katonai bombázó drónokat megkaparintani. A fegyverek fekete-piacán ezek nem elérhetőek, nem csak csillagászati összegeik miatt, hanem egész egyszerűen a technológia sem elérhető. Ebből kifolyólag Európának egyelőre még nem kell tartania iszlamista drón-háborútól.

De ha mégis, hogyan lehet ellenük védekezni?

A hadi technológiában a defenzívára épülő vívmányok általában mindig egy lépéssel le vannak maradva, hiszen a globális fegyver-piacon mindig eladhatóbb egy pusztítást okozó rendszer, mint egy halálos támadást elhárító technológia.

Nincs ez másképp a drónoknál sem. Azonban a fokozódó terrorizmus-veszély miatt egyre több haditechnológiával foglalkozó magánvállalat is elkezdett a drón detekcióval és elhárítással érdemben foglakozni. A leggyakrabban két stratégiát érdemes megemlíteni, amely valóban képes megakadályozni egy dróntámadást.

Az egyik lehetőség, egy radar-alapú észlelő rendszer kiépítése, amely a védett objektumot teljes mértékben képes lefedni, így bármilyen berepülő idegen testet felismer. A rendszer képes olyan elektromágneses jelzéseket kibocsátani, amely megzavarja a drón mozgását, így az irányíthatatlanná válik. Ebben az esetben maguk a drónelhárítók is képesek átvenni felette kontrollt és biztonságos helyre tudják manőverezni a behatolót.

A másik lehetőség a robotika-alapú repülők likvidálása, azonban ezek nem sokkal különböznek a hagyományos rakétavédelmi rendszerektől. A hagyományos technológia hátránya az, hogy civilek lakta területen alkalmazhatatlan, így egy stadion, koncertterem támadása során nem használható. Ez a lehetőség sokkal inkább a nyers, katonai bevetéseknél, támaszpontok védelménél kerülhet szóba.

A könnyedség jegyében érdemes megemlíteni a japánok kissé gyermeteg megoldását is, amely egy külön, hálóval ellátott drón-elfogó drónt tartalmaz. Hatékonysága erősen megkérdőjelezhető, azonban fontos megemlíteni, hogy ilyen is megtalálható a hadi technológia arzenáljában.

Mi másra lehet még drónokat használni?

 Mindenre.

Ahogyan a videó is szemlélteti, a híradásoktól kezdve, a katasztrófa turizmuson át, egészen a rekreációs tevékenységig mindenre használhatóak ezek a kompakt kis repülő-szerkezetek. Az egyelőre még hiányos jogi szabályozásoknak köszönhetően egyelőre csupán a vásárolók pénztárcája szab határt a drónok által lebonyolítható tevékenységeknek.

(BBC, Drone Code)

EZEK IS ÉRDEKELHETNEK

OLVASTAD MÁR?

MÉG TÖBBET SZERETNÉK
Vissza az oldal tetejére