Mikulás vs. Télapó
2015.12.06. 09:32
A rémisztő és fagyos alakot sokan az ősi germán istenség, "hosszú szakállú" Odin és nyolclábú lova, Sleipnir hagyományának továbbélésének tartják. A német folklór szerint a gyerekek minden évben csizmát tettek a kémény mellé, amelybe szalmát és répát helyeztek azért, hogy megetessék Odin nyolclábú lovát, a mitikus lény pedig hálából ajándékokat adott.
A skandináv néphiedelem szerint a fagyos tél démona, a téli napforduló központi alakja, Julbukk hozott ajándékot a gyerekeknek. Az északi démon leghíresebb változata, a lappföldi Joulupukki, akinek figurája mára azonosult a Télapó alakjával.
Az angolszász kultúrkör részben a germán, részben a keresztény hagyományokra épített. A Télapó eredetét egyes kutatók a XVI. századi angol uralkodóhoz, VIII. Henrikhez kötik, aki a Karácsonyt a béke, az öröm, az étel, az ital és a mulatság ünnepének nevezte. Angliában ugyanis nem ünnepelték meg külön december 6-át, mint az ajándékozás napját, így az részben a királyi indíttatásra összefonódott a Karácsony ünnepével.
A Télapó orosz változata, a Gyed Maróz inkább köthető a szovjet antiklerikalizmushoz, sem mint valami orosz néphagyományhoz. Az orosz Télapónál már a Karácsony és az Újév is összemosódott, hiszen Gyed Maróz segítője, Hópelyhecske is újévkor érkezett. Az oroszok manapság a fenyőfát is újévre díszítik, ami mellett a Télapójuk is gyakran megjelenik.
A kis-ázsiai Myra városának püspökéről – aki valamikor a IV. század környékén élhetett – nagyon kevés a hiteles történelmi és egyházi forrás.
Szent Miklós püspök, a matrózok védőszentje és a gyerekek jótevője a róla született legendák miatt válhatott ismertté. Az egyik legérdekesebb elbeszélés szerint Miklós segített egy szegény édesapának, aki azt tervezte, hogy három lányát nyilvánosházba adja, hogy pénzt szerezzen. A püspök meghallotta ezt, és egy éjszaka a nyitott ablakon keresztül pénzt dobott a szegény férfinak, így az elállt a szándékától.
Egy másik nagyon híres legenda pedig arról szól, hogy egy vendéglátóst – aki három gyereket meggyilkolt, tetemeiket pedig egy sóval telített hordóba rejtett – a püspök nagyon súlyosan megbüntetett.
Szent Miklós püspök tisztelete hamar elterjedt a görög és szláv területeken. 1087-ben ereklyéit Bari városába vitték, emiatt Európa nyugati országaiban is hamar elterjedt a kultusza.
Egészen a XIX. század végéig a „láncos Miklós” népszokás volt az, amit eljátszottak az emberek. Ez a hagyomány is Szent Miklós püspök és a gyerekek szoros kapcsolatát igyekezett megjeleníteni.
A 20. században nyugaton a marketingesek egyre inkább úgy alakították ki a Mikulás imázsát, hogy a bírói szerepkörét igyekezték elhagyni, és sokkal hangsúlyosabbá tették ajándékosztó feladatait. Ez a szemléletváltás Magyarországon is érezhető volt.
A szocialista-érában a Mikulás-ünnep keresztény értelmezését tiltották, Szent Miklós püspök helyett a köznyelvben a inkább a Télapót használták a Mikulásra. A rendszerváltást követően pedig az angolszász befolyás egyre inkább beszivárgott az országba, amelyet az angolszász versek, filmek segítettek elmélyíteni a köztudatba.